Det er beskæmmende, at Brian Mikkelsen i denne sag kæmper for en særlig form for kultur, nemlig privatbilis-mekulturen, som er den alvorligste daglige miljø-trussel i København
fra Rådet for Bæredygtig Trafik ved Ivan Lund Pedersen
Til kulturminister Brian Mikkelsen og den øvrige regering
Kulturminister Brian Mikkelsen vil tvinge København til at accepterer en voldsom ekstra miljøbelastning. Hans krav om parkeringshus til 500 biler ved Kvæsthusbroen i Indre By vil nemlig betyde 3.000 ekstra bilkørsler til Københavns absolutte centrum.
Denne trussel kommer tilmed oveni, at regeringen hårdnakket nægter at give Københavns Kommune ret til at sikre et ordentligt miljø ved at indføre en betalingsring, som kunne reducerer bilkørslen over kommunegrænsen med 41 procent og biltrafikken inde i Kommunen med 22 procent.
Det er beskæmmende, at Brian Mikkelsen i denne sag kæmper for en særlig form for kultur, nemlig privatbilismekulturen, som er den alvorligste daglige miljøtrussel i København. København kan derfor ikke overholde de fastsatte grænseværdier for luftforureningen.
Bustrafikken er på det nærmeste ødelagt af den massive biltrafik, og støjen er en kraftig belastning for masser af mennesker.
Trafikbelastning
Mennesker har gennem generationer kunnet komme til Det kongelige Teater uden et parkeringshus. De allerfleste kommer med andre transportmidler end bil. Nu er der tilmed kommet metro næsten til døren. Metropolitan Operaen i New York har ikke noget P-hus, men klarer sig fint.
Brian Mikkelsen fremfører, at det er gæster fra provinsen, der kommer i klemme, når de ikke kan parkere. Teatergæster fra provinsen kommer ofte med arrangerede busture, hvor billet og transport er inkluderet. Man kan se bus efter bus køre op foran teatret og blive fyldt af glade teatergæster efter forestillingerne.
500 parkeringspladser vil ikke kun blive brugt i teatertiden, men fra morgen til sen aften. De vil blive lejet ud til firmaer og andre. Hver parkeringsplads i City udløser erfaringsmæssigt seks bilkørsler i døgnet.
Derfor vil den ekstra trafikbelastning, som 500 ekstra parkeringspladser indebærer, være omkring 3000 bilture i døgnet. Det er ødelæggende for byens centrum og vil også belaste andre gader og indfaldsveje, som i forvejen er overbelastede. Der er i forvejen alt for mange parkeringspladser i Københavns Indre By. Der er mere end 30.000.
Betalingsring
Denne miljøtrussel kommer oveni regeringens modstand mod at give Københavns Kommune lov til at 'være herre i eget hus' og indføre en betalingsring ved kommunegrænsen, der kunne give bedre luft, bedre miljø, bedre bustrafik og mere plads til beboerne.
En ny analyse - 'Infrastruktur Nordhavn, Trafikberegninger, 5. november 2007' - fra Københavns Kommune viser, at en beskeden betaling for de påførte skader i form af 25 kroner i myldretiden og ti kroner udenfor myldretiden kunne få denne miljømæssigt gavnlige effekt.
Rådet for Bæredygtig Trafik må hermed opfordre regeringen og kulturminister Brian Mikkelsen til at ophøre med sin miljøskadelige hetz mod Københavns Kommunes miljøpolitik og give kommunen hjemmel til at indføre en betalingsring og samtidig ophøre med at presse kommunen til at acceptere et miljøskadeligt parkeringsanlæg.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278