Babymatematik er viser den huserende optimeringskultur. Børn skal tidligere i skole, og alt skal vejes og måles
Hjernen har været stedet, hvor sjælen byggede sin rede. En indretning skabt af Gud til at lede mennesket på rette vej. Fiks og færdig fra dag ét, som den øvrige del af menneskets krop.
Men fordi mennesket angiveligt var skabt af Gud, kom der skuddermudder i fortællingen, da man fandt hjerneskaller, der hverken var af mennesker eller aber, som vi kender dem.
Disse fund truede den alt for enkle opfattelse og pegede på en udvikling, hvor menneskets hjerne i stedet for at være skabt, udviklede sig sammen med kraniet og kroppen. Altså via en evolution.
Som følge af den tænkning, der fulgte i hælene på industrialiseringen og menneskets tilpasning til en produktionsbaseret rationalitet, blev hjernen igen udsat for en grov forenkling. Den blev renset for kranie og krop og udstillet som en regnemaskine i sprit. Folk blev delt op i dem, der skulle bruge deres kroppe til at lave hjernedødt arbejde, og dem, der skulle bruge deres hjerne til at tænke. Det var håndens og åndens arbejdsdeling.
Informationssugere
Man skulle tro at vi var kommet forbi disse primitive punkter. Og så møder man sådan en tekst. Du behøver ikke selv være en ørn til matematik, og jo tidligere du starter - jo lettere går det. Kurset er uden børn. Materialeudgift: 40 kr. Husk madpakke!
Hvad nu? Jo det er såmænd teksten på en AOF hjemmeside, hvor underviser Lise Ryge tilbyder hold i Babymatematik. Ryge har også kurser hos FOF. Forældre kan her lære, hvordan undervisningen af babyerne skal foregå.
Jeg ved sådan set ikke noget om babymatematik, men kan kun se, at babyers hjerner bliver opfattet som en sugende ble.
- Babyhjerner er helt unikke, fordi de er umodne og meget nemme at påvirke. De suger information til sig, og det kan forældre med tålmodighed og entusiasme udnytte til at undervise dem i matematik på et helt forbavsende højt niveau, siger Lise Ryge.
Godt nok skal man ikke begynde før efter to-tre måneder. Undervisningen er inddelt i seks trin, hvor babyen efter få måneder kan lægge tal sammen. Som syvmåneders kan de løse ligninger.
Et forældrepar siger til Nyhedsavisen, at deres datter Frida ikke kunne slippe tallene. De er dog klar over, at det først er, når babyen bliver ældre og kommer i skole, at man kan vide om undervisningen har hjulpet.
Optimering
Babymatematik er endnu et udtryk for den huserende optimeringskultur. Børn skal tidligere i skole, og alt skal vejes og måles.
Nu skal Skolefritidsordningerne også målrettes, så de giver resultatet. Problemet er jo, at mennesket, herunder dets hjerne, udvikler sig som en helhed. Hvad der sker i hjernen, og hvad den lærer, er ikke uafhængigt af, hvad resten af kroppen foretager sig.
De sanselige indtryk, kropslige udfoldelser er en væsentlig del af dannelsen af et menneske fra baby og resten af vejen. Op denne måde handler det også, ikke mindst for babyer og børn, om at udvikle begreber og tankemæssige strukturer
Unge er blevet redskaber for samfundsøkonomiens snævre perspektiver. Hér sættes der ind. Til gengæld står det skralt til med omsorgen for de hjerneskadede borgere. Kun hver tredje ældre, der har haft en blodprop i hjernen, får den genoptræning, der er nødvendig for at komme til at fungere igen.
Så - hjerner i det borgerlige samfund er en ressource, der er direkte forbundet med børserne, hvor spekulanterne i øvrigt er ved at få ondt i hovederne på grund af de faldende kurser, fordi de ikke kan regne den ud. De var for sent ude!
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278