Ikke noget med bompenge eller krav om, at lastbilerne skal udstyres med partikel-filtre. Ikke noget med, at Vejdirektoratet skal plan-lægge i helheder i stedet for kun at tænke i asfalt
af Arne Lund, trafiksekretær for Enhedslistens folketings-gruppe
Så kom Infrastrukturkommissionens rapport, indeholdende forslag og strategier til håndtering af udfordringerne på transportområdet.
Store overraskelser var der ikke. Dels fordi rapporten har kunnet læses på kommissionens hjemmeside, og dels fordi kommissionsmedlemmerne har været flittige gæster i medierne. Heraf fremgik det, at dens anbefalinger vil koncentrere sig om en udbygning af det eksisterende vejnet, anlæg af nye veje, samt enkelte jernbaneprojekter.
Anbefalinger til reduktion af trafikkens udslip af klimaskadelige stoffer er stort set ikke nævnt i rapporten. Det er der ellers al mulig grund til. De nyeste tal viser, at trafikkens andel nu er oppe på 27 procent af det nationale udslip, og at det bare fortsætter med at stige og stige.
Det har været kendetegnende for kommissionens arbejde, at man har negligeret miljøforhold, og det i en sådan grad, at det eneste grønne medlem, Danmarks Naturfredningsforenings Gunvor Bennekou, ikke ønskede at tilslutte sig rapporten, og i øvrigt truede med at gå.
Nok hedder det i kommissoriet, at kommissionen skal se på 'håndteringen af trafikkens afledte omkostninger, herunder trafiksikkerhed samt natur- og miljøhensyn, for eksempel støj, partikeludledninger og CO2', men der peges næsten udelukkende på vejbyggeri som det, der skal klare problemerne.
Vejnettets venner
Det kan jo ikke undre, da de fleste af kommissionens medlemmer har tilknytning til transportsektoren: FDM, Dansk Vejforening, Dansk Transport og Logistik, rederier, ingeniør- og konsulentfirmaer, der lever af at bygge veje, asfaltindustrien med videre.
Hertil kommer en kraftig repræsentation af tunge erhvervsvirksomheder, og en håndfuld forskere, der har holdt deres mund undervejs.
FDM og Dansk Industri kom med ved blot at ringe til den generøse minister, mens Flemming Hansen ikke fandt plads til regioner og kommuner.
Af grønne organisationer blev der kun plads til Danmarks Naturfredningsforening. Kollektiv trafik repræsenteres af DSB`s Søren Eriksen, men ikke af pendlerne, selvom det i kommissoriet hedder, at 'brugere af transportsystemet' også skal have sæde i kommissionen.
Det var ikke hensigten, at kommissionen skulle analysere eller anbefale vedrørende transportområdets organisering og konkrete indretning. Ikke noget med bompenge eller krav om, at lastbilerne skal udstyres med partikelfiltre. Ikke noget med, at Vejdirektoratet skal planlægge i helheder i stedet for kun at tænke i asfalt.
Og intet krav om, at der skal ses på, hvad der skal ske, den dag olien slipper op.
Her og nu gælder det om at sikre trafikanternes fremkommelighed i form af nye og bredere veje - og så sikre, at transportbranchen kan forøge indtjeningen.
Og der er store summer, der står på spil. Hvor store, blev demonstreret i en nytårsudtalelse fra direktør for transportbranchens interesseorganisation DTL, og medlem af kommissionen, Erik Østergård, der til Ritzau den 2. januar udtalte:
'Danmark har en unik placering i forhold til det øvrige Skandinavien, til det europæiske kontinentet, til Østersøen og Baltikum. Vi skal indrette vores infrastruktur efter at udnytte den position. Det kaster en masse forretningsmuligheder af sig.'
Transit er godt
Transit skal ses som fordel frem for ulempe, lyder det fra Infrastrukturkommissionen, som dermed bakker op om regeringens ønske om at anlægge en bro over Østersøen. Dette viser, at regeringen ikke har noget imod 'smagsdommere', blot de snakker regeringen efter munden.
Hvert år udgiver vagthunden Transparancy International et index for, hvordan korruption og nepotisme har det i de enkelte lande. Hidtil har Danmark placeret sig i toppen; vi har ry som ét af verdens mindst korrupte lande.
Spørgsmålet er imidlertid, om det holder, når man ser, hvordan erhvervsinteresser i Infrastrukturkommissionen kan præge udbygningen af vej- og banenettet, som det er tilfældet her.
Man kan næppe anlægge Transparency`s definition på korruption som 'misbrug af betroet myndighed for egen vindings skyld', da kommissionens medlemmer ikke har nogen myndighed, men 'kun' befatter sig med at give anbefalinger til Folketinget.
Men der er ingen tvivl om, at vi her står med et tilfælde af nepotisme, idet der er sket en grov og unfair begunstigelse af 'venner og bekendte', som oven i købet kommer fra organisationer og virksomheder, der yder rundhåndet støtte til transportministerens Konservative Folkeparti, (www.ft.dkPartiernePartiregnskaber 2005.mht).
At landet styres af en erhvervsvenlig regering, er ingen hemmelighed. Men at generøsiteten overfor erhvervslivet sker på bekostning af de nødvendige indgreb i transportsektorens miljøbelastninger, er skræmmende.
Derved afslører regeringen endnu en gang, at den - trods megen snak om klimaproblemet - ikke ønsker at gennemføre de nødvendige tiltag på transportområdet.
Det vil for eksempel kræve en klar prioritering af udbygningen af jernbaneområdet til glæde for passagerer og godstransport.
Det bliver derfor interessant at se, hvordan regeringen vil modtage de beslutningsforslag om udbygning af hovedbanenettet, som Enhedslisten fremlægger i Folketinget i dette forår.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278