Bussernes ruteplaner viser, hvor dårligt regionens struktur er skruet sammen. Konstruktionen tvinger simpelthen politikerne til at prioritere økonomi over alt andet
af Jan Nonbo, formand for Teknik- og Servicesektoren i FOA Århus
Det meste af Djursland bliver ubeboelig for mennesker, som ikke har bil, hvis Region Midtjylland gennemfører sine planer for de regionale busruter.
I dag kan det være vanskeligt at bo udenfor de større byer på Djursland, hvis du ikke har bil, men det kan snart blive helt umuligt. Region Midtjylland vil nemlig indføre, hvad regionen selv kalder 'et effektivt og moderne regionalt rutenet'.
Ordene 'effektiv' og 'moderne', dækker over, at regionen vil spare 15-16 millioner kroner på de regionale busruter hvert år i 2009, 2010 og 2011. Det skal ske ved, at ruterne fremover kun forbinder de største byer. Bor du ikke her, eller på den slagne landevej mellem dem, må du flytte, hvis du ikke kan eller vil køre bil.
Her i Østjylland rammer planen især hårdt på Djursland, hvor en lang række mindre byer mister deres regionale busforbindelse. Kommunerne kan ganske vist oprette ruter, der dækker disse byer, men det skal kommunerne først finde penge til.
I virkelighedens verden vil borgerne i mange mindre byer, hvis de er heldige, få lov at bruge en lokal skolebus, der har taget navneforandring. Og den vil have så få afgange, at ældre mennesker uden kørekort og unge under 18 vil få svært ved at komme rundt på Djursland, mens mange familier ikke længere vil kunne klare sig med blot en enkelt bil.
En konsekvens bliver, at store dele af Djursland får det endnu sværere, når det gælder om at fastholde og tiltrække beboere. En anden konsekvens bliver, at der vil komme endnu flere biler på vejene, hvor de vil forurene vores miljø.
Det er alt sammen ret skræmmende konsekvenser, når man tænker på, at det er ret små beløb, regionen vil spare. Men regionens økonomi er skruet sådan sammen, at selv små underskud meget hurtigt giver store problemer, fordi regionspolitikerne ikke har deres egen kasse, som kan dække den slags underskud, hvis politikerne vil støtte kollektiv trafik i tyndt befolkede områder.
Derfor viser regionens ruteplaner også, hvor dårligt regionens struktur er skruet sammen. Konstruktionen tvinger simpelthen politikerne til lynhurtigt at prioritere økonomi over alt andet; i dette tilfælde sund fornuft.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278