23 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Transportens skrue uden ende

Transportens skrue uden ende

Tirsdag, 19. august, 2008, 00:00:00

Mit forslag til løsningen af dette problem er, at vi gør den offentlige transport gratis

af Hans-Jørgen Martinus Hansen, Aalborg
Det hele virker som skruen uden ende. Dieselprisen stiger, busbilletterne stiger og busruter bliver fjernet. Bare i hovedstadsområdet er prisen på en busbillet tredoblet i de sidste 25 år.
For det første vil de årlige prisstigninger påvirke brugerne af bussen til at fravælge bussen og tage bilen, hvis de har råd til en, da den kollektive trafik ikke altid er lige god til at time busser og tog.
De, der ikke har råd til at have bil, og bor for langt fra deres arbejde til de kan cykle, er dem der virkelig bliver klemt i denne tid. Det har også været på tale at hver tiende bus i hovedstadsområdet kan risikere at blive sparet væk, og resten af Sjælland kan også risikere en kraftig reducering af busmuligheder.
Sjællændere er ikke de eneste, der er i søgelyset for nedskæringer. Aalborg står også til at miste hver femte bus. Igen skruen uden ende. Ingen brugere, færre busser og så videre.
Den mest brugte undskyldning for de stigende buspriser er prisstigningen på diesel, og ikke nok med det har Anders Fogh Rasmussen udtalt i et interview til New York Times den 10. august, at han ville hæve prisen yderligere på de fossile brændstoffer.

Hvad gør de ved det?
Her skal der virkelig trædes med varsomme skridt for ikke at få flere dårligt stillede mennesker i klemme. Men hvis jeg kender VKO regeringen, vælter de nok ind over det hele med store træsko og gør det sværere for de fattige at kunne få det økonomiske til at køre rundt.
Men lad og sige hypotetisk, at VKO ikke ødelægger det hele. Hvad skal så være deres løsning? Mit bud er en form for regulering og fradrag. Sådan at den offentlige transport kan trække noget fra, og privatpersoner kan det samme.
Men de vil garanteret skrive loven så kryptisk, at det kun er advokater og jurister, der kan tyde disse tekster, som igen gør, at den fattige ikke får noget ud af det.
Endvidere trækker politikerne på skulderne og siger, at det ikke er et politisk problem. Nu skal vi lige have defineret, hvad et politisk problem er. Et politisk problem er et problem, der skal løses ved en politisk handling med et bredt flertal i Folketinget.

Beskat de rige
Hvis den nye politiske handling skaber et problem for folket generelt, bliver det nye problem til et politisk problem. Så hvis de sætter priserne op på fossile brændstoffer, bliver den offentlige transport i hvert fald et politisk problem. Og hvordan vil VKO løse det?
Mit forslag til løsningen af dette problem er, at vi gør den offentlige transport gratis. Finansieret gennem skatter, som vi tager fra internationale selskaber.
Ved at al offentlig transport er gratis, vil der med garanti være flere mennesker, der tager bus og tog. Ved at de ikke bruger deres penge på dette, kan de måske få råd til at købe mere mad, eller bedre mad i denne tid, hvor næsten alle fødevareprodukter stiger i pris.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. aug. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp