DEn danske stat står nu helt alene med det økonomiske ansvar for projektet.
Femerbro - nej takDen fra 3F Branchelandsklubben for søfart
Den 3. september underskriver den danske og tyske regering en aftale om bygningen af en Femerbro.
Vi tillidsrepræsentanter for restaurant- og cafeteriepersonalet på de danske færger og passagerskibe forsamlet til det årlige repræsentantskabsmøde i 3F Branchelandsklubben for søfart har drøftet konsekvenserne.
Det er ikke med begejstring at vi modtager denne meddelelse
Vi ved, at det betyder, at mange af vore kollegaer vil miste deres job i et område af Danmark, hvor faste helårsstillinger ikke er nogen selvfølgelighed.
Den midlertidige beskæftigelsesgevinst ved det store anlægsarbejde opvejer langt fra det langsigtede tab af arbejdspladser i rederiet.
Alle erfaringer fra lignende projekter viser, at det ikke efterfølgende fører til nogen lokal beskæftigelsesfremgang.
Det forventes at koste flere tusinde arbejdspladser i såvel Danmark som i Tyskland.
Vi har i dag en god fast og driftsikker forbindelse fra Rødby til Puttgarden, nemlig færgerne. Denne forbindelse kan udbygges og forbedres på grundlag af realistiske investeringer.
Vi er end ikke overbevist om, at det er et projekt, der er til gavn for lokalområdet eller Danmark som helhed.
Vi er ikke eksperter, men vi har set, at utallige trafikforskere og uafhængige økonomi- og trafikinstitutter har fremlagt analyser med kritik af projektet, uden regeringen for alvor har kunnet gendrive kritikken.
Den danske stat står nu helt alene med det økonomiske ansvar for projektet i form af statens garanti for de store lån, idet den tyske regering ikke ville dele risikoen. Det var deres betingelse for at deltage og afspejler den store modstand i Tyskland
Mange har påpeget, at broens finansiering via brugerbetaling hviler på helt urealistiske trafikprognoser, lige som prisstigningerne på flere områder har undergravet budgettet for projektet.
Konsekvensen kan blive, at den danske stat kan komme til at stå tilbage med et gigantisk økonomisk ansvar, der slet ikke står mål med fordelene.
Mange har også påpeget, at der er en lang række konsekvenser for miljøet, som langt fra er undersøgt til bunds.
Vi håber stadig, at de ansvarlige kommer til fornuft, efterhånden som problemerne vil tårne sig op. Hvem tør i dag at byde på, hvad det vil komme til at koste?
Vi forventer under alle omstændigheder, at de ansvarlige politikere vil fremlægge planer for, hvad deres tilbud er til de mange, der skal holde gang i færgefarten til den bitre ende, med efterfølgende alternative beskæftigelsestilbud i lokalområdet.
Vedtaget på repræsentskabsmødet den 1. september.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278