Det er spil for galleriet at kalde planen for en investeringsplan, når langt over halvdelen af pengene i forvejen er øremærkede
af Per Clausen,trafikordfører for Enhedslisten
Det er falsk varebetegnelse, når regeringen kalder deres trafikplan for en investeringsplan.
For ud af de 150 milliarder kroner, der er med i planen, er de 90 milliarder kroner allerede afsat til projekter, der er besluttede, såsom Femernbroen, Metrocityringen og et moderne signalsystem for togdriften.
Det er spil for galleriet at kalde planen for en investeringsplan, når langt over halvdelen af pengene i forvejen er øremærkede og mange af regeringens forslag blot lapper på de forsømte jernbanenet.
Der er gode elementer i trafikplanen, som Enhedslisten gerne hjælper med at gøre endnu bedre. Det en rimelig begyndelse, når regeringen foreslår udbygning af jernbanenettet på Sjælland og nye togsignaler. Regeringen kan så supplere med Enhedslistens jernbanepakke, der tager fat på de øvrige steder i landet, hvor jernbanekapaciteten er under pres.
I forhold til forslagene om udbygning af motorvejene må spørgsmålet om CO2-belastningen inddrages. Hvis det skal være en grøn trafikplan, som regeringen jo gerne vil kalde den, er det vigtigt at have klarhed over, hvor meget CO2-udledning flere motorveje egentlig vil medføre. Enhedslisten kræver, at der gennemføres en undersøgelse af alternativer til vejudbygning alle de steder, hvor regeringen foreslår disse.
Der er mange steder, hvor jernbanekapaciteten er ved at slippe op - både for gods- og persontrafik. Derfor er der brug for langt flere penge til modernisering af skinnenettet og investeringer i flere skinner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278