Desværre for lejerne, så er det ved flere domme afgjort, at det er udlejerne, der tolker og bestemmer, hvordan lejeloven skal udlægges
af Finn Ankerstjerne, medlem af Østerbro Lokaludvalg, Enhedslisten, København
Huller i lejeloven er der mange af, og hullerne bliver udnyttet flittigt af firmaer som City Apartment, der udnytter udlændinges uvidenhed om danske forhold, og som udnytter, at lejere ofte ender i en blindgyde i lejeloven.
For eksempel skal udlejer ved arbejder på ejendommen, som han anser for forbedringer, spørge beboerrepræsentationen, hvad de mener. Beboerrepræsentationen skal så holde et møde, og de skal efterfølgende meddele udlejer om resultatet af mødet.
Udlejer kan herefter bogstavelig talt arkivere en eventuelt protest fra beboerne lodret, og han kan så varsle, hvornår han har tænkt sig at igangsætte arbejdet.
Den paragraf, som udlejer kan henvise til, paragraf 66 i lejeloven, beskriver blot ovennævnte fremgangsmåde, og udlejer henholder sig derudover til, at huslejestigningen ikke overstiger 87 kroner per kvadratmeter (paragraf 24 i boligreguleringsloven).
Udlejer bestemmer
Hvis man som udlejer holder sig til ovennævnte paragraffer, så kan man stort set gøre, som man vil, selvom det er mod lejernes ønsker, eller det er uhensigtsmæssigt for forholdene i øvrigt.
I en konkret sag i Willemoesgade 51 har beboerrepræsentationen modtaget en varsling om opsætning af altaner ind mod en gård. Gården er lille, altanerne vil vende mod nord, der er i forvejen meget lidt lys, og så vil de medføre en huslejestigning på henholdsvis kroner 609 og kroner 775,75 på trods af, at der er loft over stigningen - som nævnt ovenfor.
Beboerne er derfor ikke interesserede i altanerne, da de ikke forbedrer boligen væsentligt. Beboerrepræsentationen sendte - gennem Lejernes LO og på alle beboeres vegne - en protest til City Apartment, som kvitterede med blot at varsle, hvornår arbejdet ville blive sat i gang.
Eksemplet er blot et af mange, hvor lejerne står magtesløse tilbage, med få eller ingen muligheder for at handle. I 2008 blev en børnefamilie smidt ud af ovennævnte ejendom, blot fordi der var sket en fejl, og huslejen blev betalt tre uger for sent.
Desværre for lejerne, så er det ved flere domme afgjort, at det er udlejerne, der sætter dagsordenen, og det er udlejerne, der tolker og bestemmer, hvordan lejeloven skal udlægges.
Det betyder, at mange må fraflytte deres boliger fordi de bliver for dyre, fordi de ikke magter at kæmpe, fordi de chikaneres så meget, at de føler sig nødsaget til at flytte - og så videre. Københavns kommune ved, at der er et problem.
Indgreb nødvendigt
De ved, at billige boliger forsvinder fra markedet, men de står mere eller mindre uden muligheder for at reagere, fordi den siddende regering ikke vil gribe ind, fordi den henviser til 'markedskræfter', henviser til domsafgørelser, eller slet og ret bortforklarer det.
Hvis dele af Østerbro og andre bydele skal bestå, som vi kender dem, hvis vi skal bevare en mangfoldig og alsidig befolkningssammensætning, bevare boliger til rimelige priser, undgå periodevis halvtomme ejendomme, ejendomme hvor udenlandske borgere betaler overpris for en lejlighed, og ejendomme hvor stråmænd som for eksempel Mærsk eller ambassader lejer lejligheder, som de så igen lejer ud til ansatte eller lignende, så skal der gribes ind overfor hoteludlejninger, stråmandsudlejninger og firmaer, der udnytter hullerne i lejeloven til at skrue huslejerne op.
Der må hurtigst muligt gribes ind overfor et hastigt voksende problem.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278