Hver anden lærer indberetter ikke sager om misrøgt af børn. Det nytter alligevel ikke noget, for kommunerne handler hverken godt nok eller hurtigt nok på indberetningerne, mener lærerne
af Benny Andersen, næstformand socialpædagogerne
Det viser en undersøgelse, Danmarks Radio netop har foretaget blandt 3000 lærere i Jylland og på Fyn. Sagsbehandlerne i kommunerne forstår godt lærernes frustration, men siger i undersøgelsen, at det skyldes, at de har for mange sager på bordet.
Det er ganske enkelt ikke godt nok. Det accepterer jeg helt ærligt ikke som en forklaring på, at der ikke bliver handlet hurtigt og godt nok på de meget alvorlige indberetninger.
Det kan jeg heller ikke forestille mig, at de ansvarlige politikere kan leve med. Og frem for alt kan de drenge og piger, det handler om, ikke bruge den forklaring til meget.
Hvis kommunerne ikke kan nå at komme ned i bunkerne og handle på indberetninger om overgreb på børn, så er der noget galt. Det er jo skræmmende, at lærerne holder op med at indberette.
I undersøgelsen svarer over 80 procent af lærerne i Nordjylland, at de ikke oplever, at der bliver handlet i tilstrækkelig grad, når en mistanke om misrøgt af et barn bliver indberettet til en kommune.
Det duer ikke. Lærerne har jo skærpet indberetningspligt, og det skal tages alvorligt, også selvom de oplever, at deres indberetninger havner nederst i bunken. Kommunerne bør tænke over, hvordan arbejdet med udsatte børn organiseres.
Jeg tror, at kommunerne med stor fordel kunne organisere arbejdet sådan, at arbejdet med udsatte børn samles i ressourcecentre, hvor alle de nødvendige fagligheder og kompetencer - socialpædagogiske og sagsbehandlermæssige - er i spil.
På den måde vil der være et stærkere fokus på indberetningerne, sådan at de ikke bare forsvinder i mængderne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278