Kontraktordningen blev ophævet med virkning fra den 14. maj med den begrundelse, at der nu var mulighed for tvangsmæssig udsendelse
fra SOS mod Racisme v/Anne Nielsen, formand
Regeringen har bevidst ført Irak og Folketinget bag lyset ved at misligholde aftalen og hemmeligholde et vigtigt bilag.
Integrationsministeren har hemmeligholdt et bilag til tilbagesendelsesaftalen med Irak af 13. maj 2009 (MOU). Bilaget udgør en integreret del af aftalen.
Bilaget kom kun frem, fordi Enhedslisten havde bedt integrationsministeren om at oversende aftalen i underskrevet form. Og det skete først den 17. september, mere end fire måneder efter aftalen blev indgået, og halvanden time før et samråd om udvisningsaftalen og de udsendte irakere.
Samrådet var med integrations- og udenrigsministeren og de to tilsvarende folketingsudvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik (UUI) og Udenrigsudvalget (URU). Integrationsministeren havde ved to mails dateret 14. maj oversendt aftalen uden bilag og underskrifter til UUI, og havde intet nævnt om, at bilaget manglede.
Begge mails handlede dels om tilbagesendelsesaftalen, dels om at den særlige kontraktordning med irakere var blevet ophævet den 14. maj klokken 12. Tilbagesendelsesaftalen inklusive bilag blev senere offentliggjort på engelsk og dansk i Lovtidende under Ministerialadgang C, den 19. august, men uden at advisere UUI.
Aftalebruddet
Der er en indlysende grund til, at integrationsministeren ikke før nu har udsendt hele tilbagesendelsesaftalen. Den indlysende grund er punkt 1 i bilaget, som omhandler, at Danmark i henhold til dansk ret og lovgivning fortsat vil støtte irakiske statsborgere, der vælger frivilligt at vende tilbage.
Herefter er den kontraktordning, der gjaldt den 13. maj om mulighed for opkvalificering og økonomisk støtte, herunder iværksætterhjælp nævnt. Men denne ordning blev ophævet for irakerne med virkning fra den 14. maj med den begrundelse, at der nu var mulighed for tvangsmæssig udsendelse!
På samrådet den 17. september spurgte Line Barfod gentagne gange udenrigsministeren, om han vidste, at ordningen ville blive ophævet umiddelbart efter underskrivelsen af MOU den 13. maj, men han undlod at besvare spørgsmålet. De to ministre undlod i det hele taget reelt at besvare næsten alle de stillede samrådsspørgsmål.
Forudsætningerne for, at Irak skrev under den 13. maj, blev således ændret den 14.maj, og det har integrationsministeren holdt skjult for offentligheden. Samtidig har hun oversendt tilbagesendelsesaftalen uden bilag til UUI, som om det var den endelige version (inklusive i titlen, hvor den er kaldt 'DK-IRAQ MoU - final 2..pdf'.
Hun har heller ikke røbet noget om, at bilaget eksisterede, da hun skulle besvare samrådsspørgsmål Æ i et Åbent samråd den 26. maj: 'Samrådsspørgsmål, om ministeren kan redegøre for, om det er med den irakiske regerings viden og billigelse, at de særlige tilbud til irakere, der frivilligt ønsker at vende hjem, er blevet standset med videre, til integrationsministeren.'
Konsekvens
SOS mod Racisme mener: Den danske regering har dagen efter, at aftalen med Irak blev indgået, droppe de aftalte forudsætninger for tilbagevenden til Irak.
Regeringens aftalebrud og hemmeligholdelsen af, at Danmarks fortsatte støtte til irakere, der vender frivilligt tilbage, var en del af aftalen, må betyde, at tilbagesendelsesaftalen med Irak ophæves øjeblikkeligt.
Eftergivelsen af Iraks gæld til Danmark på cirka 70 millioner kroner og løftet om genopbygningshjælp på cirka 100 millioner kroner om året - som tilsyneladende var en betingelse for aftalen - bør stå ved magt, da der er tale om aftalebrud fra dansk side.
Ophævelsen af aftalen og standsning af tvangsdeportationerne vil hindre, at Danmark fortsat begår det alvorligste af alle brud på flygtninges menneskerettigheder, nemlig refoulement: tilbagesendelse til et land, hvor personen risikerer tortur, dødsstraf, eller umenneskelig eller nedværdigende behandling.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278