12 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Delte meninger om aftale

Delte meninger om aftale

Tirsdag, 16. marts, 2010, 00:00:00

Som en af kollegaerne sagde: ¤¤Jeg kan ikke handle ind med en barsel, jeg vil have mere i løn.¤¤

Mette Erika Niss, 43 år. Tillidsrepræsentant for Hjørring Bybusser. Sidder i branchebestyrelsen i Transportgruppen i 3F Skagerak.

Så kom den ny overenskomst for AKT (Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik) i hus. Den indeholder de samme elementer, som findes i det store transportforlig mellem DI og 3F`s Transportgruppe.
Der er en fratrædelsesgodtgørelse og et værn mod løndumping som i de andre aftaler. Ikke at det er nødvendigt i øjeblikket, men med de udbud, der er indenfor området, kan det blive et godt 'værktøj' med tiden.
Med aftalen for buschaufførerne er det meste af transportområdet nu på plads.
Landets buschauffører arbejder på to forskellige overenskomster. Derfor er der en smule forskel, når det gælder løn.
Som hovedregel får buschauffører 700 kroner mere om måneden over de næste to år. Forskellen opstår på det såkaldte anciennitets-tillæg. Buschauffører i hovedstaden arbejder under den såkaldte 'tillægsoverenskomst'. De får 50 øre mere i anciennitetstillæg. Hvorimod buschauffører i provinsen arbejder under den såkaldte 'landsoverenskomst'. De får nu to nye løntrin.

Godt og skidt
Den nye overenskomst er blevet budt velkommen med forskellige holdninger. Nogle mener, den er alt for dårlig, da den efter deres mening ikke har en lønstigning, der er stor nok. Andre mener, at det er godt gået, når man tænker på den situation, vi er i i øjeblikket.
Det skal ikke være en hemmelighed, at mange indenfor busbranchen undrer sig over, at der bliver gjort så meget ud af barsel, som de siger 'det er ikke her i vores branche, vi har brug for den'. Der kunne måske tænkes i andre baner næste gang. Og ja, I gættede rigtig, de tænker på mere i løn. Som en af kollegaerne sagde: 'Jeg kan ikke handle ind med en barsel, jeg vil have mere i løn.'
Der har i de år, jeg har kørt bus, været den holdning, at vi får for lidt i løn, når man tænker på det ansvar, vi sidder med dag ud og dag ind. Man kan sige, at vi sætter vores kørekort på spil hver dag, vi tager på arbejde, da ingen af os ved, hvad dagen byder på.
Det korte af det lange er, at kollegaerne mener, at vi sidder med et stor ansvar, og ikke får betaling i forhold til det.
Når man sidder og taler med kollegaerne om den nye overenskomst, kan man godt mærke, at de ikke er helt tilfredse. Der er nogle af områderne, som de gerne så, der var gjort noget mere ud af blandt andet delte vagter.
De chauffører, som der har de vagter, er skuffede over, at de stadig kan være på arbejde i ti timer eller mere, og så kun får betaling for seks timer, da der ligger en tjenesteafbrydelse i vagten på fire timer. Jeg kan da godt forstå, det må være utilfredsstillende, men vi må ikke glemme, at der rent faktisk er chauffører, der rigtig gerne vil have de vagter.

Ønsker at stemme selv
Der er mange, der synes, det er rigtig godt, at der i forbindelse med opsigelsen er kommet en fratrædelsesgodtgørelse. De mener, det kan få arbejdsgiverne til at tænker en ekstra gang over, om de nu også vil afskedige en medarbejder.
Man kan også godt høre på kollegaerne, at de er tilfredse med, at arbejdstiden ikke er blevet længere. Vi er jo godt klar over, at arbejdsgiveren gerne vil have, vi skal være mere fleksible, og det kunne ligeså godt være gået ud over arbejdstiden, men det skete heldigvis ikke.
Nu skal vi jo så have den nye overenskomst ud til afstemning, det bliver spændende at se, hvad der bliver stemt.
Generelt kan man høre på kollegaerne, at de gerne så, at det kun var os buschauffører, der skal stemme på vores overenskomst, men vi er ikke alene om at stemme den hjem eller ned. Problemet er, at hvis vi buschauffører stemmer nej til overenskomsten, sker der som regel ikke noget, for der er altid nogle af de andre, der stemmer overenskomsten hjem. Mange af dem har selvfølgelig også mulighed for at forhandle løn på deres arbejdsplads i overenskomstperioden, mens vi buschauffører må 'nøjes' med det, der bliver skrevet ind i overenskomsten, da vi ikke har mulighed for at forhandle løn lokalt.
Til næste overenskomst kan jeg høre på mine kollegaer, at et af deres forslag bliver, at vi buschauffører kan få lov til at stemme for os selv og ikke sammen med andre.

Tillidsfolk, sikkerhedsrepræsentanter og andre fagligt aktive fra de private arbejdspladser skriver dagbog til Arbejderen om OK 2010.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. mar. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp