12 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

De arbejdsløses krav og ønsker til arbejdsløshedsinitiativet

De arbejdsløses krav og ønsker til arbejdsløshedsinitiativet

Onsdag, 31. marts, 2010, 00:00:00

Der skal ryddes totalt op det vanvittige, dyre og fornedrende bureaukrati opbygget af vildlederen og dokumentfjerneren Claus Hjort Frederiksen som beskæftigelsesminister

af Erling Frederiksen, tidligere formand for Landsorganisationen af Arbejdsledige (LA)
Landsorganisationen af Arbejdsledige har til fagbevægelsens nye arbejdsløshedsinitiativ samlet 24 krav, ønsker og idéer. De er her samlet og lettere forkortet.
1. Deltagelse i aktivering, jobtræning og jobsøgningskurser skal være frivillig. Økonomisk tvang hører ikke hjemme i et demokrati.
2. Fagforeningerne skal åbent bekæmpe enhver form for tvang overfor de ledige, som tvinges til at arbejde uden rettigheder. Det er regulært løntrykkeri.
3. Jobcentrene skal opdeles i to indbyrdes uafhængige afdelinger. En del, som yder kvalificeret vejledning i arbejds- og uddannelsessøgning, og en anden del, som er ansvarlig for rådighedsvurderinger og ansøgninger om for eksempel kontanthjælp.
I øjeblikket har a-kasser og jobcentre modstridende dobbeltroller som både rådgivere og kontrollanter.
4. Afskaffelse af Jobnet og den tåbelige regel om at klikke hver uge til ingen nytte. Og afskaffelse af straffen for at glemme det.
5. Afskaffelse af Starthjælpen, og den erstattes med almindelig kontanthjælp. Starthjælpen virker som løntrykkeri og som ansporing til sort arbejde, og det der er værre.
6. Afskaffelse af myndighedernes mulighed for at fratage folk deres kontanthjælp og starthjælp på rent administrativt grundlag. Der har siden Karen Jespersen i 1998 ikke været noget, som hedder overlevelseshjælp i Danmark. Det skaber hjemløse, selvmord og psykiske lidelser.
7. Det hedder sig, at arbejdsløse har rettigheder og pligter. Det passer ikke. De arbejdsløse har ingen rettigheder. Klager over aktivering giver aldrig medhold, der er sagsbehandlingstider på halve år, og klagerne har ikke opsættende virkning. Når klagen er færdigbehandlet, er aktiveringsforløbet allerede afsluttet, eller det er for sent at påbegynde uddannelsen
8. Ulovlig og sjusket sagsbehandling har ingen konsekvenser for myndighederne, mens den ledige mister dagpenge eller kontanthjælp med øjeblikkelig varsel ved den mindste fejl.

Fattigdomsgrænse
9. Vurdering af rådighed skal kun kunne foregå ved tilbud om regulært overenskomstdækket arbejde. Ikke noget med jobtræning, praktik, jobsøgningskurser og andet pis.
10. Der skal være ferieret for kontanthjælpsmodtagere og starthjælpsmodtagere. I øjeblikket kan disse grupper få en måneds aktiveringsfri, hvis de i øvrigt er i aktivering resten året. Men i den aktiveringsfri periode skal kontanthjælpsmodtageren stadig stå til rådighed for tilbudt arbejde, og de må ikke tage udenlands.
11. Fagforeningernes medlemsblade skal bringe billeder og informationer om virksomheder og produkter, som pakkes, samles eller produceres af tvangsaktiverede. Der skal opfordres til boykot af disse produkter. Aktiveringsfabrikkerne skal blokeres.
12. Fagbevægelsen skal opbygge et sekretariat, som indsamler viden om forholdene for arbejdsløse i alle EU-lande, så vi kan bruge den viden og støtte, hvor det er nødvendigt.
I Tyskland taler man nu åbent om armod, efter at de har kopieret Nyrups danske tvangsaktiveringssystem. Mangel på understøttelse og kontanthjælp i ethvert land er en trussel mod vores lønniveau og muligheder for at forhandle løn.
13. Det skal sikres, at enhver borger har bolig, mad, tøj, sundhedshjælp, internetadgang, ferieret og mulighed for at deltage i fritids-, kultur- og fornøjelige aktiviteter med børn, familie og venner.
En fattigdomsgrænse skal beregnes efter disse mål.
14. Det skal kunne betale sig at arbejde, hedder det! Men en kontanthjælpsmodtager vil 'tjene' cirka 100 kroner på at arbejde i ti timer, for eksempel i weekenden som trappevasker. Resten af lønnen bliver modregnet.
Den slags regler forhindrer, at man kan forbedre sin økonomiske situation på lovlig vis.

De unge
15. Unge under 25 år får cirka halv kontanthjælp. Den skal hæves til et niveau, man kan leve af. Kontanthjælpen for en ung under 25 år og udeboende er 6351 kroner om måneden før skat til alle udgifter.
For en tilsvarende ung på starthjælp er beløbet 5267 kroner om måneden før skat.
En af mulighederne for at forøge denne indtægt er at sælge hash i et territorium, som andre unge også gerne vil ind på. Her konkurrerer man om markedsandele ved skyderier.
16. Det skal være nemmere at sige nej til et arbejde eller at sige op fra et arbejde, så det er lettere at sig nej til arbejdsgivere, der kræver dyremishandling, overskridelse af fartregler, byggesjusk og miljøsvineri.
17. I Danmark har vi ikke en lovbestemt mindsteløn, derfor er det starthjælpen/kontanthjælpen, som sætter niveauet for mindstelønnen. Derfor skal disse ydelser op, så mindste lønnen kan hæves.
18. Loftet over kontanthjælpen blev indført, for at familier på kontanthjælp i dyre lejligheder ikke skulle få mere i kontanthjælp og boligsikring tilsammen, end det beløb man kan få i dagpenge.
I stedet for at gøre lejlighederne billigere eller dagpengene højere, så valgte man at gøre de fattige fattigere.
Loftet over kontanthjælpen skal væk.
19. Den ledige bør højst lave én jobansøgning om måneden. Det virker løntrykkende, at arbejdsgivere hver dag får henvendelser fra ledige, som vil arbejde hårdere, længere og til lavere løn.
20. I Grundlovens paragraf 29.1 står der, at det, der i lovgivningen kan betragtes som fattighjælp, kan medføre tab af valgret. Det kræver dansk statsborgerskab, at opnå valgret til folketingsvalg, men man kan ikke opnå statsborgerskab, hvis man bare i en kort periode har været på kontanthjælp. Valgretten skal gøres helt uafhængig af indkomstforhold. Det afgørende må være, hvor mange år man har været i landet.

Efterlønnin
21. Efterlønnen er blandt andet nødvendig, fordi det er blevet næsten umuligt at få førtidspension. Og kontanthjælp kan ikke udbetales til personer som ejer værdi til mere end 10.000 kroner.
En fjernelse af efterlønnen vil betyde, at mange nedslidte og arbejdsløse skal leve af deres opsparing, indtil de er gamle nok til en rigtig pension. Herefter kan de så leve deres pensionisttilværelse i fattigdom.
Efterlønnen er kun nødvendig, fordi man har forkortet dagpengeperioden til fire år. Forlæng dagpengeperioden til pensionsalderen. Så kan de rige stadig trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet som 60-årige - bare uden efterløn. Vupti.
De Radikale og Konservative har aldrig forklaret, hvor mange mennesker, de vil have overført til kontanthjælp i stedet for efterløn? De har heller ikke fremsat forslag om at gøre adgangen til førtidspension nemmere. De omtaler aldrig den gruppe, der ikke ville have ret til kontanthjælp.
De rige har friværdier og skattebegunstigede pensionsopsparinger, betalt af de fattige skatteydere. For dem er efterlønnen kun småpenge.
Man har allerede glemt, at krisen er forårsaget af ufinansierede skattelettelser, begunstigelser til boligejerne, skattefradag for de riges pensionsopsparinger, skatteyderbetalte privathospitaler og manglende investeringer i vedvarende energi, offentlige anlæg og bygninger.
22. 450 timers reglen betyder, at ægtepar på kontanthjælp, som ikke kan finde mindst 450 timers ordinært arbejde på to år, mister den ene kontanthjælp. Så skal de og deres børn leve for én persons kontanthjælp.
Det hjælper ikke ægteparret, at de har fulgt alle aktiveringer og søgt 500 jobs. Hvis ingen vil ansætte dem, så lukkes kassen.
Til næste finanslov vil DF formodentlig kræve 650 timers arbejde, og at kontanthjælpen også skal nedsættes for alle kontanthjælpsmodtagere efter to års ledighed. I hvert fald, hvis de er muslimer!
Logikken er, at de, som får kontanthjælp, fordi der ikke er nogen, som vil ansætte dem - de skal have endnu mindre i kontanthjælp, fordi ingen vil ansætte dem.
Det er det modsatte af velfærd og i øvrigt et incitament til sort arbejde, utryghed, løntrykkeri og kriminalitet.
23. Der skal ryddes totalt op det idiotiske, vanvittige og umådeholdent dyre og fornedrende bureaukrati, som vildlederen, bedrageren og dokumentfjerneren Claus Hjort Frederiksen har opbygget som beskæftigelsesminister.
24. Det noteres, at LO og de store forbund - 3F, HK, FOA og Metal - alle mener, at deres egne medlemmer skal tvangsaktiveres uden rettigheder, når de er arbejdsløse.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


31. mar. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp