08 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Universiteterne og professionshøjskolerne har brug for hinanden

Universiteterne og professionshøjskolerne har brug for hinanden

Fredag, 25. juni, 2010, 10:35:55

Universiteterne og professionshøjskolerne har brug for hinanden Det vi skal, er at samarbejde og supplere hinanden og udnytte vores forskellige tilgange til vidensproduktion og forskning.

af rektor Harald Mikkelsen, VIA University College

Forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, Jannik Schack Linnemann, bruger et debatindlæg i Politiken den 25.maj på at erklære sig enig med formandskabet for Danske Universiteter, Jens Oddershede og Laurits B Holm-Nielsens bekymring over professionshøjskolernes behov for selv at producere viden.

Bekymringen går på, at samarbejdet mellem universiteterne og professionshøjskolerne skal styrkes, frem for at der skabes »parallelspor med en ny kategori af masteruddannelser og et alternativt forskningssystem«, som Oddershede og Holm-Nielsen formulerer det.

Dette fik Linnemann til på vegne af Dansk Erhverv at opfordre både undervisnings- og videnskabsministeren til at styrke de eksisterende faglige miljøer frem for »smøre midlerne endnu tyndere ud«.

For VIA University College handler det hverken om at opbygge alternative systemer eller smøre midler tyndt ud. Det er vigtigt, at der samlet set investeres i danske uddannelser, men faktisk handler dette ikke i første række om flere midler:

Det handler derimod om den kanoniserede ret til at drive anvendt forskning for midler, vi allerede har.

Jeg er helt enig i, at professionshøjskolerne ikke skal konkurrere med universiteterne. Det vi skal, er at samarbejde og supplere hinanden og udnytte vores forskellige tilgange til vidensproduktion og forskning.

Anerkende og udnytte
De videregående uddannelser er bygget forskelligt op. Mens universiteternes uddannelser er akademisk funderede, bygger professionshøjskolernes uddannelser på samspillet mellem teori og praksis. Det handler om at anerkende den forskel og udnytte den i et samarbejde, som begge parter har gavn af. Vel at mærke et ligeværdigt partnerskab.

Der er allerede nu gode samarbejdsrelationer mellem VIA og universiteterne med velfungerende enkeltelementer. Men samtidig er der store dele af VIA’s uddannelsesfelt, som ikke har forskningsmæssig understøttelse.

Universiteternes forpligtelse til også at forske til gavn for uddannelserne i professionshøjskolerne er ikke ny. Den har eksisteret i hen ved ti år.

Efter min opfattelse er der to hovedårsager til, at det trods universiteternes i skåltaler ofte udmeldte vilje til samarbejde ikke virker godt i praksis:

Den ene er, at det ikke er højt estimeret og prioriteret at drive forskning for uddannelsesområdet; den anden er, at formidling af forskningsresultater til »brugerne« ikke fremmer forskerne i karrieren. 

Derfor har jeg absolut ingen tro på, at det system med hensyn til forskningsunderstøttelse af VIA’s uddannelser, som har fejlet de sidste ti år, kan bringes til at fungere, uanset Danske Universiteters gode vilje. Evnen mangler ganske enkelt.

Samlet løft
Frem for at fastholde et monopol på et akademisk forskningsmiljø – som Dansk Erhverv og universiteterne argumenterer for – mener jeg, Danmark i højere grad har brug for, at samarbejdet mellem professionshøjskoler og universiteterne udbygges på alle mulige måder. Det er afgørende, da vores tilgange supplerer hinanden og dermed samlet løfter dansk viden.

Det er et faktum, at der i alle de lande, vi kan sammenligne os med, udbydes masteruddannelser fra søsterinstitutioner til professionshøjskolerne. Disse uddannelser er sammen med videnbasering på anvendt forskning med til at løfte bacheloruddannelsernes kvalitet i vore nabolande.

Det handler derfor ikke om at »opfinde alternative systemer«, men i virkeligheden om at opdatere strukturerne for dansk forskning og uddannelse, så de passer til både en global og dansk sammenhæng – og allervigtigst, at professionshøjskolernes uddannelser ikke mister kvaliteten.

Det handler derfor ikke om enten-eller, men om både-og. Dansk Erhverv og Danmark har brug for både universiteternes og professionshøjskolernes tilgang til uddannelse og forskning.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


25. jun. 2010 - 10:35   30. aug. 2012 - 19:21

Læserbrev