Billetkontrollen skal åbenbart ikke længere blot forebygge og straffe snyd, men også fungere som pengemaskine.
af afdelingsformand Kirsten Normann Andersen, FOA Århus
Borgerne i Århus bør spørge sig selv, om billetkontrollørerne i de århusianske busser skal skrive kontrolafgifter på samme måde, som p-vagter i tvivlsomme parkeringsfirmaer skriver bøder.
Midttrafiks ledelse vil nemlig gøre billetkontrollørerne i Århus til hensynsløse »p-vagter«, der skriver så mange kontrolafgifter som muligt og ikke udviser nogen form for konduite.
Tidligere havde kontrollørerne udtrykkeligt mulighed for at udvise konduite overfor udviklingshæmmede, børn, psykisk syge, demente, turister og andre, der kørte uden billet, men som ikke ville snyde.
Nu skal alle imidlertid have en kontrolafgift, hvis de ikke har billet, og automaten virker. Billetkontrollen skal åbenbart ikke længere blot forebygge og straffe snyd, men også fungere som pengemaskine. Ledelsen siger, at den vil forbedre billetkontrollens effektivitet.
Det store flertal blandt billetkontrollørerne er dog langtfra begejstret for ændringen, som de vurderer, både er moralsk anløben og skader deres sikkerhed.
Der er da også forskel på at stikke et grædende barn en kontrolafgift i en bus, hvor stemningen bliver stadigt mere forarget og ophidset, og så at liste en tvivlsom parkeringsbøde ind under en bils vinduesvisker, efter p-vagten først har sikret sig, at bilens ejer tilsyneladende er langt væk.
Spørgsmålet om bus-konduite har skabt en dyb uenighed mellem Midttrafik’s ledelse og langt de fleste billetkontrollører. Men Midttrafik er et offentligt ejet selskab, og omkring halvdelen af de århusianske husstande har ikke bil.
Derfor angår billetkontrollen ikke bare Midttrafiks kassetænkende ledelse og billetkontrollørerne, men alle byens borgere. Så kære læser, overvej venligst spørgsmålet:
Skal din gamle, småforvirrede mor storrødmende betale 600 kroner i kontrolafgift, hvis hun tilfældigvis løber ind i billetkontrollen dagen efter, at hendes tre-måneders buskort er udløbet, fordi hun har glemt at få det fornyet?
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278