Senest har ledelsen valgt at fyre endnu en kritisk billetkontrollør. Der er tale om den tredje kontrollør i år, som bliver fyret, efter han har været kritisk overfor ledelsen.
fra 17 af de 23 fastansatte billetkontrollører, der kontrollerer de århusianske bybusser
Åbent brev til Midttrafiks bestyrelse
Vi billetkontrollører er udsat for en ledelsesstil, der bliver stadigt mere totalitær, og det er nødvendigt, at bestyrelsen griber ind, hvis ikke selskabets omdømme skal tage yderligere skade.
Ledelsesstilen er totalitær, fordi ledelsen hverken anerkender os eller vores synspunkter. Det betyder, at ledelsen fyrer kritiske billetkontrollører og afviser en dialog om emner som konduite i busserne eller vores egne vagtplaner. Ledelsen har erklæret, at disse emner ikke er til diskussion.
Senest har ledelsen valgt at fyre endnu en kritisk billetkontrollør. Der er tale om den tredje kontrollør i år, som bliver fyret, efter han har været kritisk overfor ledelsen. I dette tilfælde har billetkontrolløren blandt andet offentligt kritiseret Midttrafiks nye konduiteregler.
Ledelsen har endvidere valgt at dokumentere sin totalitære stil på en absurd måde. Det skete efter et personalemøde, hvor flere kritiserede ledelsesstilen og kaldte den totalitær. En af disse kritikere blev derefter indkaldt til en tjenstlig samtale, hvor han fik oplyst, at hans synspunkt var uacceptabelt. Ledelsen reagerede således totalitært og forbød det synspunkt, at ledelsesstilen er totalitær.
Dette eksempel er det nyeste i en række, hvor ledelsen har chikaneret og mobbet enkeltpersoner. For eksempel opretholder ledelsen suspensionen af en kollega, som de i maj meldte til politiet, selvom politiet helt tilbage i juli måned opgav sagen. Et andet eksempel er, at en kollega har fået en såkaldt tilrettevisning, fordi han undersøgte om ledelsens anklager mod en anden kollega var korrekte.
Dertil kommer, at ledelsen heller ikke anerkender vores tillidsrepræsentant. Han har fået en såkaldt tilrettevisning, fordi han passede sit hverv og opfordrede kolleger til at passe på sig selv. Ledelsen har også forbigået ham i en række sager, hvor de burde have inddraget ham, fordi han er vores repræsentant.
Situationen er efterhånden helt uholdbar. Vi opfordrer derfor bestyrelsen til at gribe ind overfor en ledelse, der skader Midttrafik, fordi ledelsen praktiserer »management by fear« – ledelse gennem frygt.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278