Skulle man være så heldig at finde frem til et af de fem nye centre, er der helt lukket for personlige henvendelser. Man henvises til selv-betjeningsløsninger som internet eller et call-center.
fra HK/Kommunal Hovedstaden
Regeringen tvinger nu kommunerne til at gennemføre en kraftig forringelse af den personlige betjening af pensionister, boligstøttemodtagere, modtagere af barselsdagpenge og modtagere af en række familieydelser.
Det er i hvert fald det, HK/Kommunal Hovedstaden ser som konsekvensen af regeringens beslutning om, at en række kommunale opgaver fra midten af 2012 skal samles i fem store sagsbehandlingscentre.
Regeringen mener, man kan spare 300 millioner kroner om året ved denne manøvre. Besparelsen kommer ved, at man skiller sig af med det personale, der i dag løser opgaverne rundt omkring i kommunerne.
En metode, der ligner den igangværende nedlæggelse at en lang række stillinger inden for sundhedsområdet.
Og hvem bliver så ramt af disse evindelige nedskæringer? Ikke de mennesker i det danske samfund, der har deres på det tørre, og som kan klare det hele selv.
For de medborgere, der har allermest brug for støtte og hjælp, for eksempel de ældre pensionister, bliver det fremover ikke muligt at få personlig betjening eller hjælp til udfyldelse af skemaer eller lignende.
Selvom man skulle være så heldig at kunne finde frem til et af de fem nye centre, der kommer til at ligge i Hillerød, Vordingborg, Haderslev, Holstebro og Frederikshavn, er der helt lukket for personlige henvendelser.
I stedet henvises man til for eksempel at anvende forskellige selvbetjeningsløsninger på internettet eller til at ringe til et call-center.
uvederhæftigt
Regeringen mener, at man derved kan spare 500 stillinger væk, fordi borgerne ikke får adgang til personlig betjening på samme måde som hidtil, og at man derfor ikke skal bruge så meget tid på dem.
Regeringen siger samtidig, at de borgere, der ikke selv er så gode til at gå på nettet, indberette ændringer ved hjælp af NemID eller synes bedre om at få klaret sine ting på rådhuset ved at tale med et levende menneske, bare skal gå op på rådhuset, som de plejer. Så klarer personalet på rådhuset kontakten til de nye centre.
Med den ene hånd gennemtrumfer regeringen altså endnu en personalebesparelse, mens man med den anden hånd overlader opgaverne til kommunerne.
Kommunale eksperter vurderer, at kommunerne fortsat får brug for omkring 75 procent af de nuværende personaleressourcer for at opretholde bare et nogenlunde anvendeligt serviceniveau i forhold til betjening af de berørte borgere.
Som sagen ligger nu, kan det frygtes, at mange lokale politikere kan være blevet forført af regeringens skønmaleri om, hvor mange penge der kan spares på nedlæggelse af stillinger.
Der kan derfor ske det, at man i kommunerne nedlægger de stillinger, der skal bruges til at servicere de borgere, der har allermest brug for det.
HK/Kommunal Hovedstaden mener ikke, det er rimeligt, at de ældre og svage borgere igen lades i stikken og vil derfor opfordre alle gode kræfter til at medvirke til en sikring af, at der – også efter 2012 – bevares et fuldt tilstrækkeligt antal stillinger på rådhusene, og at den kompetente og lokalt forankrede service fortsat er det, der kendetegner de beslutninger, vores kommunale folkevalgte træffer.
der skal protesteres
De berørte borgeres interesseorganisationer, for eksempel ÆldreSagen, har frem til nu ikke blandet sig meget i debatten, selvom det i høj grad er noget, der kommer til at berøre deres medlemmer og målgruppe.
HK/Kommunal Hovedstaden vil fortsat følge sagen nøje og – når ingen andre øjensynligt vil – fungere som borgernes vagthund i denne sag. Som en af de berørte borgere eller måske pårørende, kan du også være med til selv at gøre noget.
Ring eller skriv til dine lokale politikere og tal med dem om, hvordan de vil sikre, at der er kvalificeret og tilstrækkeligt personale tilbage på rådhusene til at betjene de borgere, der ikke bare ønsker at klare sig selv i cyberspace.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278