Årsagen til det store antal sagsfejl ligger i manglende ledelsesmæssig ansvarstagen og rettidig omhu. Sagsområdet har simpelthen været nedprioriteret.
fra Dansk Socialrådgiverforening/Københavns Kommunale Socialrådgivere KKS og HK Kommunal Hovedstaden/HK-SOF-Klubben
I pressen er det kommet frem, at Københavns Kommunes socialforvaltning står til at skulle tilbagebetale cirka 55 millioner til staten.
Årsagen hertil er en påstand om uberettiget statsrefusion grundet fejl i de seneste år i sager om økonomisk kompensation til forældre med børn med handicap og varige lidelser.
Forvaltningsledelsen har til pressen ladet forstå, at årsagen til de mange fejl ligger i en stadig mere kompleks lovgivning, som sagsbehandlerne i Handicapcenter København i det pågældende afsnit ikke er kompetente nok til at behandle.
Derfor er sagsbehandlerne udskiftet med jurister.
Nu har en historie som regel flere sider. Vi vil gøre offentligheden opmærksom på, at vi ikke er enige i forvaltningsledelsens udlægning af sagen.
fosømmelig ledelse
Vi er af den opfattelse ud fra vort kendskab til arbejdsområdet og kontakt med vores medlemmer, at årsagen til det store antal sagsfejl ligger i manglende ledelsesmæssig ansvarstagen og rettidig omhu i de seneste år for kompetenceudvikling af medarbejderne på dette sagsområde.
Sagsområdet har simpelthen været nedprioriteret, og der har ikke tidligere været etableret faglig vidensopsamling og læringsmiljø på området.
Vi må desværre her minde om, at en netop offentliggjort, omfattende trivselsundersøgelse i socialforvaltningen afslører store mangler, hvad angår skriftlige kompetenceudviklingsplaner og medarbejderudviklingssamtaler, som ledelsen ellers har pligt til at udarbejde i henhold til vores overenskomster på KTO-KL området.
Vi har ledelsens ord for, at der vil ske den nødvendige ændring på området med hensyn udarbejdelse af kompetenceudviklingsplaner for personalet og udvikling af et videns- og læringsmiljø på dette fagområde. Det er vi meget tilfredse med.
genbesæt stillingerne
Derimod finder vi, at der er tale om en ikke særlig velovervejet og forhastet beslutning, når man i Handicapcenter København udskifter en række sagsbehandlere med jurister og dermed overdramatiserer sagernes sværhedsgrad.
Samtidig må vi tage afstand fra, at vores medlemmer hænges ud som nærmest uduelige.
Sagsbehandling af sager om handicapkompenserende ydelser hører helt naturligt hjemme hos personale med en socialfaglig uddannelse og kompetencer, som socialrådgivere/socialformidlere og kommunalt uddannede sagsbehandlere netop besidder.
Vi finder ikke, der er belæg for at sige, at lovgivningen på dette område – servicelovens paragraffer 41 og 42 – har udviklet sig til at være så kompleks, at kun jurister kan administrere dette fagområde.
Stillingerne bør igen bemandes med socialfagligt uddannede medarbejdere – så som socialrådgivere, socialformidlere og kommunalt uddannede sagsbehandlere.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278