03 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Blandet kørsel på jernbanenettet

Blandet kørsel på jernbanenettet

Fredag, 07. januar, 2011, 09:53:10

At blande jernbaneselskaber og togtyper er en invitation til store unødvendige forsinkelser og højere driftsudgifter.

For kunderne er det ikke er en fordel med flere selskaber på de samme skinner. Her er det sikkerhed, komfort, præcision og pris, der tæller. Det opnås bedst ved, at det er samme selskab, der kører både før og efter det tog, de kører i.
PN

af Peer Pedersen, Frederiksværk

Regeringen, transportminister Hans Christian Schmidt, er ude med et forslag om at køre med flere forskellige jernbaneselskaber imellem landsdelene.

At blande jernbaneselskaber og togtyper er en invitation til store unødvendige forsinkelser og højere driftsudgifter. De forskellige togtyper kan ofte ikke kobles sammen, og der er ikke et hjælpetog i nærheden ved tognedbrud samt uddannet personale.

Tidligere da DSB kørte alt – både person og godstog, kunne tekniske problemer oftest afhjælpes af et efterkørende tog og dets personale, eller et defekt tog kunne køres væk, til et sted hvor det ikke var i vejen, af et efterkørende tog. Dette betød forsinkelse af ganske få tog i kort tid.

I dag skal hjælp komme fra samme selskab, der skal levere hjælpetog og personale, der ofte ikke er i nærheden og ikke kan komme frem til det defekte tog, fordi andre selskabers tog holder bag det defekte tog.

Det er muligt, at nogle private selskaber kan køre billigere end DSB beregnet ud fra de opskruede driftsudgifter, der er ved at køre blandet trafik på jernbanenettet. Billigere end hvis der kun er en operatør med materiel, der kan sammenkobles og personale, der er uddannet til at betjene, dette kan jeg ikke forestille mig, det kan blive.

Hvis der er plads på jernbanenettet, er det bedre at lade DSB køre supplementstog til de oprindelige tog, når det er nødvendigt, det giver større driftsikkerhed og mindre forsinkelser ved tekniske problemer.

 Mange forsinkelser i både Danmark og Europa skyldes, at det er svært at samarbejde om at få et konkurrerende selskabs defekte tog fjernet, når det ikke kan køre selv og er afhængig af hjælp fra andre for at komme til perron og væk fra hovednettet. Det er også et problem at få videre transporteret passagererne, der ikke har betalt efterfølgende jernbaneselskab for transporten.  

 For borgerne, kunderne er det ikke er en fordel med flere selskaber på de samme skinner, her er det sikkerhed, komfort, præcision og pris, der tæller. Det opnås bedst ved, at det er samme selskab, der kører både før og efter det tog, de kører i.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


07. jan. 2011 - 09:53   30. aug. 2012 - 19:21

Læserbrev