Selv de statslige medier tager del og fokuserer på enkeltpersoner, som var det en fodboldkamp med dygtige og med dårlige spillere.
af Bjarne Nielsen, Ringsted
I modsætning til de gamle græske idealer om demokrati har vi ikke noget direkte demokrati.
Men vi har et fireårigt valgcirkus med en reklamevalgkamp, hvor de opstillede kandidater er ulige stillede, dels økonomisk og dels på grund af, at store medier som blandt andet Berlingske meget konsekvent tager parti for højrefløjen.
Selv de statslige medier tager del og fokuserer på enkeltpersoner, som var det en fodboldkamp med dygtige og med dårlige spillere.
Og når man udelukkende beskæftiger sig med »mærkesager«, så er det svært for seriøse politikere at stå som andet end kedelige.
Vi har lige oplevet starten på valgkampen, hvor højrefløjen med massiv støtte fra aviserne har kunnet sætte en dagsorden og gjort samfundets ældre medborgere til syndebukke for den økonomiske krise og de mange skattelettelser for samfundets rigeste.
Faktisk er der her tale om en pakkeløsning med to syndebukke for det danske samfund:
For den anden syndebuk er de farlige fremmede, der skal holdes ude af et nyt toldvæsen med ressourcer til at vinke biler ind til siden, hvis folk i bilerne har en fremmedartet hudfarve eller ligner »muslimer«.
De historiske erfaringer viser, at det er svært at stoppe op igen, når først folkestemningen bliver pisket op, og de rette syndebukke er udpeget.
At Danmark er et rigt land, og at mange mennesker lever i overflod og sagtens kunne betale mere i skat til de ældre og de svage i samfundet, vil drukne i mediernes udvalgte historier.
Pressen har besluttet, at efterlønnen skal afskaffes, og med udpegning af syndebukke er folkestemningen en realitet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278