Danmarks Lærerforenings arbejde har været styret af ét gennemgående mål: Mere kvalitet og dermed en effektiv udnyttelse af resurserne.
fra Danmarks Lærerforening
Det er KL’s og kommunernes ansvar at sikre vilkår for kvalitet i undervisningen
En god skole forudsætter dialog og samarbejde. Der findes ingen vindere i den kamp, som KL er ved at påføre folkeskolen. KL udtaler selv, at kvaliteten i undervisningen ikke er en del af deres partnerskab med kommunerne. Det er dybt bekymrende, at KL på den måde fraskriver sig ansvaret for kvaliteten i folkeskolen. Det er i sidste ende kommunernes ansvar, at lærere og børnehave-klasseledere kan leve op til kravene om kvalitet i undervisningen. Hvis KL’s kursskifte gennemføres, bliver eleverne de sikre tabere.
Danmarks Lærerforenings arbejde har været styret af ét gennemgående mål: Mere kvalitet og dermed en effektiv udnyttelse af resurserne. Det vil vi gerne samarbejde med KL om.
I mange kommuner er der et værdifuldt samarbejde om at løse udfordringerne i den pressede økonomiske situation. Det samarbejde underminerer KL med sine gentagne mediekampagner, der giver et forvrænget billede af lærernes arbejde. KL må indgå i et konstruktivt samarbejde i stedet for at mistænkeliggøre lærernes indsats.
Danmarks Lærerforening har på en lang række områder taget konkret ansvar for, at lærerne kan fokusere på at skabe mest mulig kvalitet i elevernes undervisning.
Med indgåelsen af den seneste arbejdstidsaftale er det professionelle engagement og den pædagogiske ledelse styrket. Der er effektiviseret gennem mindre bureaukrati. Foreningens læseprojekt har sat fokus på læsning i alle fag – en forudsætning for at øge den generelle kvalitet i undervisningen. Og vi arbejder på, i samarbejde med undervisningsministeren, at iværksætte en række projekter, blandt andet om udsatte børn, inklusion og en styrkelse af læseprojektet.
Folkeskolen står over for enorme udfordringer. Der er i løbet af få år nedlagt mere end 4.300 lærerstillinger. Inden for de sidste to år er der sparet over 1,2 milliarder kroner på folkeskolen. Disse reduktioner er i nogle situationer gennemført.
Vedtaget på ekstraordinær kongres, 9. februar 2012
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278