17 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Mere tid til børnene i vuggestuerne

Mere tid til børnene i vuggestuerne

Onsdag, 09. maj, 2012, 10:31:57

Hvis man ville give børnene bedre rammer, skulle man i stedet give institutioner mere frihed og flere ressourcer til bedre normering og efteruddannelse.

Selvom der er institutioner, der fungerer rigtig godt, er det min opfattelse, at de fungerer godt på trods af nedskæringer og dårligere normering. Derfor er præmissen for at konkludere, at nedskæringerne er uden betydning altså ikke gyldig.
Bille

af Mette Marie Nielsen, pædagogstuderende, København NV

Hvis man skal se på den senere tids debat om, at pædagogerne i københavnske vuggestuer svigter børnene, bliver man også nødt til at se på de nedskæringer, der har været på området, og på de omstruktureringer, der har været på ledelsesniveau.

Selvom der er institutioner, der fungerer rigtig godt, er det min opfattelse, at de fungerer godt på trods af nedskæringer og dårligere normering. Derfor er præmissen for at konkludere, at nedskæringerne er uden betydning altså ikke gyldig. Jeg har selv en dreng i en rigtig god vuggestue, men har også været vidne til, at personalet på stuen må løbe hurtigere.

Københavns Kommune har desuden lavet klyngeordninger, hvor en leder er leder for flere institutioner end bare én. Denne omstrukturering betyder igen, at der kan være en del kaos på ledelsesplan, hvilket også kan have betydning for fagligheden i den enkelte institution.

Jeg skriver dette, fordi jeg er træt af, at hver gang der kommer en undersøgelse eller en sag i medierne, der vedrører det pædagogiske felt, skal hele pædagogstandens faglighed og moral tages op til diskussion. Og der er altså ingen mig bekendt, der vælger at blive pædagoger af ond vilje over for børnene. Jeg mener, det er et forkert grundlag at mistænkeliggøre en hel faggruppe på.

Risikoen er nu, at politikerne vil indføre mere kontrol med området, det vil sige flere evalueringer og mere tid foran computeren i stedet for at lade pædagogerne være sammen med børnene. Hvordan kommer det til at give børnene mere voksenkontakt?

Hvis man ville give børnene bedre rammer, skulle man i stedet give institutioner mere frihed og flere ressourcer til bedre normering og efteruddannelse. Derudover ville det nok heller ikke skade med mere og bedre undervisning i pædagoguddannelsen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. maj. 2012 - 10:31   30. aug. 2012 - 19:21

Læserbrev