Fred kan ikke skabes i et enkelt ministerium, men er en del af helheden i al livsførelse.
af Jørgen Manniche, Helsingør
Begrebet folkestyre handler ikke om et flertals ret til at bestemme alt, men om at vi i fællesskab bestræber os på at sikre menneskerettighederne for hinanden, og om at man kan stole mere på politikerne.
Frihed, lighed og fællesskab/solidaritet er relative begreber i forhold til dette. Den offentlige debat er opmærksom på, om retten til livet og måske døden er ultimativ. Retten til fred handler om mere end et forbud mod at slå ihjel, men dette er alligevel en første forudsætning for fred, menneskerettigheder, udvikling og demokrati.
Fred kan ikke skabes i et enkelt ministerium, men er en del af helheden i al livsførelse. Vort folkestyre har lagt pressen og dermed ytringsfriheden ind under statsministeriet, hvorimod begrebet fred svæver rundt og bliver dagligt misligholdt på det groveste, ikke bare af vort aktive militærvæsen, men ikke mindst af skævheden i vore relationer og muligheder.
Det er på tide, at vi konkretiserer fred langt stærkere i vor demokratiske bevidsthed og – uden at tage delopgaverne fra de enkelte ministerier og folket – samler et fokus via et fredsministerium, som opmærksomheden fra partier, presse og borgere kan stille til ansvar og sikre indflydelse via debat og nye bestemmelser og love.
Ministeriet nedlagt
Integrationsministeriet er nedlagt. Det kom i den offentlige fokus i langt højere grad til at handle om eksklusion frem for inklusion. Forsvarsministeriet (som et fredsministerium ikke direkte skal erstatte), er nu mere et angrebsministerium, hvor aktiv krigsdeltagelse absurd har fået opgaven at hindre overgreb/terror/krig, lokalt, langtbortistan, og internationalt.
At Danmark som et relativt fredeligt land med tradition for blandt andet fredsmæglings- og udviklingsindsatser nu blev krigsførende, fik relativ stor betydning for legitimeringen af internationale krige – endog uden om Sikkerhedsrådet.
Ja, vi fik endda sæde i rådet og satte større fokus på dette end på FN’s Generalforsamling og mange særorganisationer, med skiftende og modstridende begrundelser og på konfrontationers ulyksaligheder frem for de fredelige eksemplers vej til fred. Vi genindførte dødsstraffen, endda så uskyldige rammes.
Er begrebet Folkenes Forbund så uhåndterlig en størrelse i forhold til De Forenede Nationers centralisering af magten?
Fokus på fred
Et fredsministerium kan sætte fokus på fredsløsninger, på veje og udvikling til fred, på statens og folkets stræben – og tilmed være et pionerinitiativ, der kan ændre verdensopinionen om vore medborgere og styreformer. Jeg har med glæde bemærket, at højskoler som Grundtvigs Højskole, Krogerup og Den Internationale Højskole igen øger opmærksomheden om udviklingsdebatten. Med de danske folkeoplysningstraditioner har vi en særlig styrke og forpligtelse.
Det vil sætte øget fokus på livssyn og økonomisk verdensorden på våbenproduktion og våbenhandel, sætte en øget respekt om mennesket og kulturforståelsen og modarbejde fjendebilleder og menneskeforagt.
Antallet af krige mellem lande er langt lavere end tidligere. De fleste krige er borgerkrige, men også deres antal er dalende. Men direkte og indirekte vold fra alle sider dræber mange millioner hvert år. Det mere åbne informationssamfund, teknologien og samfærdslen har gjort deres, men vi lever i overgangstider, der endnu engang kræver fokus på valg af veje, så ‘forårenes’ bestræbelser ikke endnu engang løbes over ende eller ud i sandet i spillet om magten, mens nye imperier slår rod og gør kronisk skade.
Lad os skrive fredens sange, dramaer og historie, illustrere vore intentioner og gøre bevidstheden til en tro på, at vi kan. Politikerne og lobbyisterne må ikke kun gøre noget uden os?
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278