Efter en kaotisk start med konkurs- og korruptionsramte italienske byggeselskaber har opførelsen af Storstrømsbroen – Danmarks tredjestørste bro – nu været i gang i lidt over et år.
Ministeren er nødt til at gribe ind, når forholdene er så uacceptable som på Storstrømsbroen.
Og det er et farligt arbejde at være bygningsarbejder på det store byggeri, der skal forbinde Sjælland og Falster med en bro til bil- og jernbanetrafik.
Det viser en lang liste af sager fra Arbejdstilsynet.
Siden 28. september sidste år, hvor der var første spadestik på Storstrømsbroen, har Arbejdstilsynet reageret med hele 80 forbud og strakspåbud.
Det er ganske uacceptabelt, at bygningsarbejdere skal risikere liv og helbred på store byggeprojekter, fordi entreprenører ikke magter at planlægge arbejdet, så det kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Ministeren er nødt til at gribe ind, når forholdene er så uacceptable som på Storstrømsbroen.
Vi advarede allerede trafikminister Ole Birk Olesen mod at tage de problematiske italienske firmaer ind til byggeopgaven, men han ville ikke lytte.
Jeg har derfor kaldt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg for at kommentere arbejdsmiljøsituationen på Storstrømsbroen – og fortælle, hvad han og Arbejdstilsynet aktuelt vil gøre for at forbedre det forebyggende arbejdsmiljøarbejde på broen.
Desuden vil jeg bede ministeren forklare, hvordan vi i fremtiden forebygger dårligt arbejdsmiljø på store byggeprojekter. Der er behov for en grundlæggende opstramning af indsatsen, hvis vi skal sikre bygningsarbejdernes liv og helbred.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278