12 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

En lang sveder til børnene

En lang sveder til børnene

Regeringens folkeskolereform vil betyde ødelæggelse af det gode samarbejde omkring folkeskolen, nedlæggelse af fritidshjemmene og lange skoledage til eleverne.

Regeringens inspiration til folkeskolereformen er hentet i Ontario i Canada. Men desværre har man ikke hørt efter i timen, for forudsætningen for den canadiske model er at lærerne inddrages aktivt i planlægning og gennemførelse af reformen.
FOTO: PN
1 af 1

Til de københavnske borgmestre Frank Jensen, Anne Vang, Ninna Thomsen, Ayfer Baykal og Anna Mee Allerslev

København er i kraftig vækst og i front på mange felter. Der satses på at skabe et trygt og udviklende miljø for børnene i daginstitutioner, i skoler, i fritidshjem og i klubber. Eleverne i byens skoler vil fremover få ministeriets vejledende timetal, så de får skoledage af passende længde.

Københavns Kommune har ganske fornuftigt valgt at bevare de selvstændige fritidshjem og anerkende dem for deres betydning for børnenes livsduelighed og livslæring. Her kan de − når skoledagen er slut − deltage i aktiviteter efter egne ønsker og i andre udviklings- og læringsrammer. Alt dét risikerer nu at blive fortid.

Fritidshjemmene kvæles

Regeringen fremlægger nemlig en folkeskolereform, der betyder en lang sveder til børnene. Selv om der skal indlægges diverse bånd af andre tilbud, bliver det meget lange skoledage. Pædagogerne skal uden selv at ønske det medvirke i diverse aktiviteter i løbet af skoledagen. Det medfører, at fritidshjemmene reelt kvæles.

Rambølls analyse af heldagsskoler viser, at de ikke har nogen generel positiv indlæringseffekt, så der er ikke engang evidens for en gunstig virkning af reformen. Det handler ikke om, at blot børn går længe nok i skole: 30, 35 eller 37 timer om ugen, så løses skolens udfordringer automatisk. Det handler om at skabe et dynamisk og fagligt udviklingsarbejde i samarbejde med de ansatte med høje forventninger og ambitioner på børnenes vegne i både skole og fritid.

Det er helt uhørt at lave en kæmpe reform uden finansiering og i stedet lade lærere og pædagoger betale.

Kære politikere: I må øjeblikkeligt i gang med at forhindre en lang sveder til de københavnske børn.

Heldagsskolemodellen er udformet med inspiration fra Ontario i Canada. Desværre har regeringen hørt rigtig dårligt efter i timen, for forudsætningen for modellens succes er lærernes aktive inddragelse og dermed ansvarliggørelse.

Facit i OK13 er på forhånd planlagt af en lille, snæver kreds. Lærerne sættes i skammekrogen: De skal undervise mere uden reel forhandling. Det er helt uhørt at lave en kæmpe reform uden finansiering og i stedet lade lærere og pædagoger betale. Faderen til den canadiske skolereform Ben Levin har sagt: "Du kan ikke tæve folk til fremragende præstationer". Det er dét, regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) forsøger nu, og derfor er reformen dømt til at blive en fiasko.

Gennem årene er der skabt et meget konstruktivt samarbejde mellem rådhuset og organisationerne, så der indgås aftaler, der skaber et godt grundlag for at løse opgaverne. Der er formuleret en tillidsdagsorden, der betyder, at pædagoger, lærere og deres foreninger bakker op om de talrige reformer, der er vedtaget de seneste år. Hvis KL og regeringen får held til med deres drejebog at sammenkæde reform og overenskomst med indbygget regeringsindgreb, mister Københavns Kommune både sin selvstændige indflydelse på børneområdet og de samarbejdspartnere, der hidtil har været med til at sikre den positive udvikling i byen.

Opfordring til politikerne i København

Kære politikere: Sig fra over for regeringens og KL´s projekt, der bygger på en ødelæggende topstyring og en mistillidsdagsorden. Dét vil smadre vores fælles københavnske samarbejdskultur.

Hvis regeringen blander sig i dét, der skulle være parternes sag, og hvis der på forhånd planlægges med lockout og et regeringsindgreb, bliver Den Danske Model hårdhændet aflivet.

Kære københavnske politikere: Protestér imod at den danske samarbejdsmodel bliver kørt over, og at det berømmede særlige danske demokrati dermed sættes ud af kraft.

Med vores kendskab til jeres politiske klarsyn og mod forventer vi, at I i denne meget alvorlige situation træder i karakter og siger fra over for denne lurende skandale, inden det er for sent.

Landsforeningen for Socialpædagoger organiserer mere end 10.000 pædagoger og medhjælpere i institutioner i Københavns Kommune.

 Københavns Lærerforening har cirka 5000 lærere og børnehaveklasseleder som medlemmer.

 

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


06. dec. 2012 - 10:58   06. dec. 2012 - 11:00

Åbent brev

fra Landsforeningen for Socialpædagoger og Københavns Lærerforening