18 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nemlig-dot-com måske en øjenåbner

Læserbrev

Nemlig-dot-com måske en øjenåbner

Hele arbejdsmarkedet trænger til at blive gennemgået – revurderet, skriver Bruno Gisi.

Nemlig-dot-com er måske den øjenåbner, der skal til for at revurdere, hvordan vi indretter vores arbejdsmarked. Det er ikke kun hos Nemlig, at det halter gevaldigt.

Hele arbejdsmarkedet trænger til at blive revurderet og gjort til et sted, hvor man kan opnå en anstændig løn i stedet for smart i en fart-løsninger, hvor det gælder om at malke vores fælles velfærdssamfund.

På hele småbilsområdet, der trofast har kørt pakker for blandt andre Wish, Bootz dot com her i coronatiden, ser man også tendenser som hos Nemlig.

Hos GLS, Dao, Wolt og Mover er man mere eller mindre ansat på samme måde som chaufførerne hos Nemlig. De er ansat som selvstændige underleverandører.

Samme fidus ser vi så også i flexsystemet, altså dem der kører din mor til lægen eller dit barn i skole eller dagtilbud. Her er det så trafikselskaberne, der skummer fløden.

Ser du, er du lykkeridder, der gerne vil køre flex, ja så kan du ganske smart købe alt, hvad du har brug for hos smarte mellemhandlere på … – rigtig gættet – Facebook.

Man skal bare være medlem de rigtige steder, så kan man få alt til at starte op. Det kan jo ikke passe, at en enkelt såkaldt vognmand kan få så mange tilladelser for så at sælge dem videre med en vis procentdel af indkørslen. Det har vel ikke været meningen med det system, at der er folk, der raner tilladelser til sig for så at sælge dem på Facebook.

Hvis man så er en smart vognmand, så giver man 30 kroner sort i timen og får sig en chauffør på overførselsindkomst, gerne en af etnisk samme herkomst, for så at blive skammet i "familien".

Movia, for eksempel, bryster sig med, at de kontrollerer deres underleverandører. Nuvel, det er jo ganske gratis at kontrollere firmaer, der har orden på tingene på faste kontrakter. På faste steder, hvor de ved, at bilerne ankommer til en bestemt tid. Noget ganske andet med en såkaldt enkeltmandsforretning der farer land og rige rundt, og som absolut ikke vil kontrolleres, hvis det lyder på vandrørene, at der er kontrol på et bestemt sygehus. Det er bare mærkeligt, at de har udført 3 kontroller på cirka 3 millioner kørsler.

Summa summarum er, at hele arbejdsmarkedet ganske enkelt trænger til at blive gennemgået, revurderet og gjort til et sted, hvor man kan opnå en anstændig løn i stedet for smart i en fart-løsninger, hvor det gælder om at malke vores fælles velfærdssamfund.

>> Læs svar fra Movia i Arbejderen

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. apr. 2021 - 11:50   26. apr. 2021 - 14:22

Læserbrev

af Bruno Gisi, Brøndby
Debat i Arbejderen
  • Vi bringer gerne læserbreve, kommentarer og kronikker, der er skrevet til Arbejderen.
  • Vi bringer også gerne udtalelser fra organisationer og fagforeninger.
  • Et læserbrev skal være mellem 500 og 3000 anslag inklusive mellemrum.
  • En kommentar må maksimalt være på 5000 anslag og en kronik på 8000 anslag inklusive mellemrum.
  • Redaktionen forbeholder sig ret til at forkorte og redigere i de indsendte tekster. Hvis der i indlægget henvises til, hvad andre har sagt eller mener, opfordrer vi til at bringe et link som kildeangivelse.
  • Indhold i læserbreve, kommentarer og kronikker udtrykker alene skribentens egen holdning – ikke Arbejderens. 
  • Indlæg sendes til debat@arbejderen.dk. Husk at angive navn og adresse (by).