3F Aalborgs transportgruppebestyrelse har i de sidste dage taget stilling til overenskomstresultatet på transportgruppens overenskomstområder. Og tomlen vender nedad.
Covid-19 har lagt sig som en dyne hen over det danske samfund og har besværliggjort arbejdet med at diskutere overenskomstforligene igennem.
Det har gjort det besværligt for bestyrelsen, men også for alle vores gode tillidsvalgte og medlemmer – idet det ikke har været muligt at mødes grundet covid-19.
Men på trods af det så er tilbagemeldingerne fra vores tillidsvalgte og fra vores medlemmer ikke til at tage fejl af.
Vi blev sendt til OK20-forhandlingerne med nogle helt klare mandater – en markant lønstigning på grundlønnen, et opgør med atypiske ansættelsesforhold (ansættelser på 0 timer), et opgør med delt tjeneste og en afskaffelse af provisionsaflønning af arbejde udført på gummihjul, en sikring af arbejdsmiljøvilkår – især i den kollektive trafik. Og vi må konstatere, at arbejdsgiversiden ikke har ønsket at imødekomme medlemmernes ønsker på disse punkter.
Vi fik ikke en markant stigning på grundlønnen!
Vi fik ikke et opgør med atypiske ansættelser og 0-timers-ansættelser!
Vi fik ikke et opgør med delt tjeneste!
Vi fik ikke afskaffet provisionslønnen!
Vi kom næsten i mål med hensyn til sikring af arbejdsmiljøvilkår i den kollektive trafik!
Alt er jo som bekendt ikke sort og hvidt, og der er kommet forbedringer i overenskomsterne.
Især forbedringen af løn under sygdom med indbygget beskyttelse af ansættelsesforholdet er en rigtig stærk forbedring i overenskomsterne – som vil få positiv betydning for rigtigt mange af vores medlemmer! Men prisen herfor, det manglende opgør med atypiske ansættelser, finder vi for dyr.
Fjernelsen af tvungne rådighedsvagter på redderområdet er også en positiv forbedring – men ønskerne, som ikke blev imødekommet, overskygger denne forbedring!
Der er indgået nogle fornuftige tiltag for vores buschauffører i den kollektive trafik for at sikre arbejdsmiljøvilkårene, men tilbagemeldingen fra vores tillidsvalgte og medlemmer er ikke til at tage fejl af: De er voldsomt bekymrede for, at tiltagene ikke er stærke nok, og at prisen herfor er for høj.
Vi har fået hensigtserklæringer om, at parterne i overenskomstperioden skal diskutere problematikkerne vedrørende atypiske ansættelser – dette er slet ikke godt nok. Vi burde have taget et opgør med disse for at skabe tryghed i ansættelserne for vores mange medlemmer, som udfører arbejde inden for flextrafik og kollektiv trafik.
Det faktum, at en ny taxilovgivning, som har afreguleret branchen og tilstrømningen af flere tilladelser, samt at antallet af tilladelser per 1. januar 2021 ikke er underlagt nogen form for begrænsning, gør, at et opgør med provisionsaflønning var en nødvendighed ved disse overenskomstforhandlinger.
Dette ønskede arbejdsgiverne ikke at imødekomme, hvorfor vores medlemmer de næste tre år stadig skal være underlagt en aflønningsform, som er forældet. Det kan vi på ingen måde acceptere.
Vores medlemmer var meget klare i deres krav og forventninger til OK20, desværre har arbejdsgiversiden ikke indfriet disse krav og forventninger, til trods for at vores forhandlere kæmpede bravt – I har vores fulde opbakning!
Fællesnævneren i betragtningerne af overenskomstresultaterne er, at den økonomiske ramme er for lille.
På denne baggrund og i solidaritet med de grupper som ikke har fået indrømmelser i kampen mod social dumping, anbefaler 3F Aalborg Transportgruppe og Transportgruppens bestyrelse, at vores medlemmer stemmer nej ved urafstemningen til OK20!
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278