Vi anerkender, at der er blevet arbejdet med at sætte fokus på pauser og velfærdsfaciliteter, som for eksempel toiletter, i OK20-forliget. Det er problemer, som Tryk Stop-indsatsen har arbejdet for at forbedre over næsten to år.
Det er arbejdsgiverne, der ikke overholder arbejdsmiljøloven. Derfor er det arbejdsgiverne, der skal betale.
Men de ting, vi har fået med i overenskomsten, er på nogle områder forringelser, og forbedringerne er minimale og alt for dyrt betalt.
Det er ikke os chauffører, der skal betale for at få arbejdsmiljøloven og pauser ind i overenskomsten. Det er arbejdsgiverne, der ikke overholder arbejdsmiljøloven. Derfor er det arbejdsgiverne, der skal betale.
Latterlig “lønforhøjelse”
Det går rigtig godt for erhvervslivet i Danmark. Mange virksomheder har rekordoverskud. Aktionærerne får udbetalt trecifrede milliardbeløb. Det er nu, vi skal have rettet op på vores lønniveau, som i mange år har haltet bagefter.
I perioden fra 2013 til 2018 havde rutebilchaufførerne direkte reallønsnedgang. Derfor er de 9,55 kroner over tre år helt til grin. Samtidig bliver lokallønnen forhøjet med 50 øre i timen, så arbejdsgiverne i 2022 kan bruge 2,50 kroner per time af vores løn til såkaldt produktivitetsfremmende foranstaltninger.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278