Kommunerne i hovedstadsområdet burde have oprettet i tusindvis af ressourceforløb for at hjælpe udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet. Men efter ni måneder er der kun oprettet nogle få hundrede. Det viser nye tal, som LO Hovedstaden har indsamlet blandt regionens jobcentre. Nu må både kommuner og regionen komme op i gear.
Med sidste sommers reform af førtidspension og fleksjob blev det besluttet, at kommunerne skal igangsætte ressourceforløb over for udsatte borgere. Formålet er at hjælpe dem ind på arbejdsmarkedet og dermed nedbringe tilgangen til førtidspension. Men de foreløbige opgørelser viser, at kommunerne i hovedstadsregionen er meget langt fra at nå de mål, der var opstillet i reformen.
Krav på hurtig afklaring
Vi svigter de allermest udsatte borgere i vores samfund, når vi ikke opretter det nødvendige antal ressourceforløb. Både fordi mange udsatte borgere risikerer at miste deres ret til sygedagpenge og måske stå helt uden indkomst, og fordi sandsynligheden for at fastholde folk på arbejdsmarkedet er størst, hvis de kommer hurtigt i gang med et ressourceforløb. Derfor har de krav på en hurtig afklaring.
Mange udsatte borgere risikerer at miste deres ret til sygedagpenge og måske stå helt uden indkomst.
Ifølge de seneste tal, som LO Hovedstaden har hentet fra Jobindsats.dk, blev der fra januar til august blot igangsat 223 ressourceforløb på hovedstadsregionens 26 jobcentre. I budgetforudsætningen for reformen var det ellers forventet, at oprette 14.595 ressourceforløb på landsplan i 2013.
Det betyder, på baggrund af tilgangen til førtidspension, at der burde oprettes ca. 2.900 ressourceforløb i hovedstadsregionen. I august havde kommunerne altså igangsat mindre end 8 procent af de planlagte ressourceforløb.
Samarbejdet skal styrkes
En stikprøve blandt jobcentrene, som LO Hovedstaden har gennemført i starten af oktober, viser, at antallet af ressourceforløb er steget en anelse siden august. Men ikke i en størrelsesorden, der ændrer ved det samlede billede af, at der er oprettet langt færre forløb en planlagt.
Det er klart, at der altid er nogle udfordringer, når en ny reform skal indfases. Men meget tyder på, at en række af problemerne kunne være undgået.
Blandt andet har samarbejdet mellem kommuner og regioner om den sundhedskoordinator, der skal indgå i det team, der skal vurdere, hvem der er egnet til ressourceforløb været længe under vejs. Her har samarbejdet slet ikke fungeret godt nok, og både kommuner og regioner har et ansvar for, at det bliver bedre.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278