06 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Fagligt aktive forfølges

Fagligt aktive forfølges

Der er grund til rette opmærksomheden mod det, der for øjeblikket foregår omkring firmaet Midttrafik og vagtselskabet G4S.

Hvordan vil Midttrafik sikre, at vagtselskabet G4S rent faktisk kontrollerer det aftalte antal bybusser, når selskabet fra 1. august 2013 overtager en del af den århusianske billetkontrol?

Spørgsmålet er uhyre relevant, fordi Midttrafik i øjeblikket betaler adskillige billetkontrollører løn for ikke at kontrollere busser og har rejst sager mod dem.

Trafikselskabet hævder, at kontrollørerne ikke har været i de busser, som de har fortalt, at de har kontrolleret. Mens FOA Århus mener, at Midttrafik forfølger fagligt aktive.

Trafikselskabet hævder, at kontrollørerne ikke har været i de busser, som de har fortalt, at de har kontrolleret. Mens FOA Århus mener, at Midttrafik forfølger fagligt aktive.

Under alle omstændigheder har de mange sager imidlertid vist, at trafikselskabet mangler troværdige redskaber til at overvåge billetkontrollen. Eksempelvis har Midttrafik påstået, at en bus ikke var kontrolleret, selvom kontrollørerne beviseligt havde udskrevet en bøde i bussen!

Trafikselskabet skylder derfor offentligheden en forklaring på, hvordan de vil kontrollere, at de århusianske skatteborgere får den billetkontrol, som de nu skal betale G4S for at udføre. For det er vel ikke sådan, at Midttrafik først på et tyndt grundlag mistror sine egne ansatte så meget, at skatteborgerne skal betale dem for ikke at kontrollere busser. Og at trafikselskabet så bagefter har blind tillid til et privat firma, der derfor kan skovle borgernes penge ind på sin konto, uden at Midttrafik kan gennemføre en effektiv kontrol af firmaet?

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. aug. 2013 - 09:15   02. aug. 2013 - 09:15

Læserbrev

af Kirsten Normann Andersen, formand for FOA Århus