15 Dec 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Genindførelse af den niveaudelte skole?

Genindførelse af den niveaudelte skole?

Den nye skolereform er i øjeblikket til behandling på Christiansborg. Det er nok en god ide at holde øje med forløbet af den debat.

Al tilgængelig forskning fremhæver gang på gang, at et trygt socialt fællesskab, hvor eleverne ikke deles efter fagligt niveau, er den bedste ramme i forhold til at løfte flest elever mest muligt. Svenske skoleerfaringer advarer mod en opdeling af eleverne.

Det nationale forskningscenter for velfærd (SFI) fremhæver i en rapport fra 2013, at såvel elever fra resursesvage som elever fra resursestærke hjem alle profiterer af, at læreren bruger relativt megen tid til fælles opgaveløsning i klassen, og at læreren lægger lige megen vægt på faglige som sociale og trivselsmæssige mål for undervisningen.

Et trygt socialt fællesskab, hvor eleverne ikke deles efter fagligt niveau, er den bedste ramme i forhold til at løfte flest elever mest muligt.

En undersøgelse begået  af DR i 2012 viser, at en meget stor del af folkeskolens ledere oplever, at reformen lægger op til en øget niveaudeling. Der kan således være en betydelig risiko for, at reformen vil komme til at gentage svenske fejl.

Det kan derfor undre, at regeringspartierne er ved at afvikle enhedsskolen.

Lige i øjeblikket behandles skolereformen i Uddannelsesudvalget – men den 17. december kommer lovforslaget (L51) til anden behandling i Folketingssalen på Christiansborg. Tilhørere har fri adgang til af overvære disse forhandlinger.

Der skal nok holdes et vågent øje med den debat, som en forudsætning for ændringsforslag og korrektioner.

Lars Dohn er medlem af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. dec. 2013 - 09:55   05. dec. 2013 - 10:00

Læserbrev

af Lars Dohn MF, Enhedslisten