I forbindelse med Folketingets åbning for nylig offentliggjorde regeringen et "klimaudspil", som må siges at være det rene, oppumpede valgflæsk med langt mere end 100 procent kødklister.
Mærsk-flåden udleder mere CO2 årligt end hele Danmark tilsammen.
Taxivognmændene skal om syv år begynde elektrificeringen. privatbiler skal også elektrificeres (dog først når mit førerbevis er udløbet), privatboligers eventuelle brændeovne skal tvangsmæssigt udskiftes til nyere modeller og så videre.
Regeringens udspil
Nu skal vi med andre ord gøre noget alvorligt for klimaet – vi, der i forvejen yder i form af skatterne, skal nu for vore egne midler købe nye biler, ovne, køleskabe med mere, endda inden disse forbrugsgoder er udslidte.
Vi skal altså finansiere et gigantisk økonomisk boost til den kriseramte internationale kapitalisme.
Egentlig er det ganske i sin orden. Man kunne mene, at en effektivisering af den offentlige trafik ville få os til at lade bilen stå, og flyet med, om man indsatte direkte tog til de nærmeste udenlandske storbyer.
Men regeringen har glemt noget: Erhvervslivets forurening. Ifølge en artikel i Berlingeren udleder Mærsk-flåden mere CO2 årligt end hele Danmark tilsammen. Dertil kommer samme flådes udledning af svovldioxid og kvælstofoxider, der svarer til forureningen fra ni millarder – 9.000.000.000 – biler.
Forurening på åbent hav
Heldigvis har rederiet indgået et samarbejde med Boeing om udviklingen af et biobrændstof til brug i kystnære områder, "for så at bruge bunkerfuel i det åbne hav, hvor det ikke gør skade", siger Ivan Seistrup, group vice-president i A. P. Møller Mærsk.
Ikke gør skade! Han mener jo selvfølgelig "hvor vi ikke lægger mærke til det".
Det bliver mere og mere tydeligt, at kapitalismen ikke er i stand til at løse planetens og menneskehedens problemer.
For de partier, der ikke er med i regeringen, applauder udspillet med mindre pip om at landbruget også må deltage. Selv Enhedslisten, som ganske vist med deres nye klimaprogram går længere end de øvrige partier, har ikke en løsning. For som venstre-reformister arbejder de, og kan kun arbejde, indenfor kapitalismens rammer. Og derinde ligger bunkerfuel’en i det åbne hav, hvor den ikke gør skade.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278