Krigen om DSB-ansatte er i gang. Slaget er startet med, at Danske Statsbaner (DSB) meldte sig ind i Dansk Industri (DI) i 2017 og hermed mener at kunne udtræde af de statslige overenskomster og aftaler.
Hele dette angreb handler om, at man gør DSB klar til udlicitering, som man har gjort med andre statsejede virksomheder.
Dansk Jernbane Forbund er ikke enig i, at dette er lovligt eller muligt. Da Dansk Jernbane Forbund har valgt at være uenig og ikke vil acceptere DSB's indmedelse i DI og forsøg på at forringe de ansattes forhold ved at have opsagt over 100 lokale aftaler, har Dansk Arbejdsgiverforening indsat sit første angreb og valgt at anlægge sag mod Dansk Jernbane Forbund og hermed også DSB's ansatte.
Sagen kommer nu for Arbejdsretten. Hele dette angreb handler i virkeligheden om, at man gør DSB klar til udlicitering og privatisering, på samme måde som man har gjort med mange andre statsejede virksomheder.
En lille hurtig tanke kunne jo være eksempelvis Dong, for ikke at snakke om Hofor, hvor man jo netop på Hofors byggeplads ved Amagerværket kan se, hvilke arbejdsforhold det har ført til.
Frygten for udlicitering – ud over at det vil forringe de hårdtarbejdende og trofaste medarbejderes løn- og arbejdsvilkår – er vel også, at når statsbanerne privatiseres, får vi en jernbane som for eksempel i England, hvor 75 procent af befolkningen kræver jernbanen tilbage til det offentlige, og hvor der nu hver dag er strejker og blokader fra både medarbejdere og passagerer over de kritiske forhold, hvor intet fungerer, og billetpriserne bare stiger og stiger.
Når de private baner i England ikke kan få driften til at fungere, får de støtte fra den engelske stat og dermed også landets borgere, som, hvis de bruger banen, så betaler to gange til ejerens lomme.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) lovede også offentlig støtte, hvis det ikke kunne løbe rundt for en eventuel køber, ved udmeldingen om at de ville privatisere DSB's S-tog.
Der er i den grad brug for, at vi vågner op og ikke ligger på den lade side. De er godt i gang med at sælge ud af vores allesammens ejendom og det endda på vores egen regning.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278