Julevejret har endnu en gang synliggjort, at den manglende globale indsats mod klimagasser slår igen med voldsommere storme og stormflod, der presser kysterne og skaber oversvømmelser.
Der bør oprettes kystråd, der får det overordnede ansvar for at udstikke fagligt begrundede retningslinjer og fordele de midler, der afsættes til indsatsen.
Staten har i dag ansvaret for enkelte kyststrækninger, men for langt de fleste kyster er ansvaret kommunernes og lodsejernes, og indsatsen finansieres ud fra det såkaldte »nytteprincip«, det vil sige, at det betales af dem, der har nytte af kystsikringen.
Det har hidtil givet god mening, at de private ejere selv skal betale for at sikre deres egen jord. Svagheden har været, at indsatsen dermed er styret af dem, der har råd til det.
National planlægning
Men klimaændringerne viser med tydelighed, at der nu er behov for at få indsatsen lagt ind under en national planlægning. Det skal være faglige kriterier der afgør, hvor der skal etableres kystsikring – ikke lokale lodsejere eller kommuners økonomiske formåen.
Allerede i 2014 forsøgte Enhedslisten af få etableret et nationalt kystråd, der med penge fra forsikringsbranchen skulle forcere en samlet plan for den danske kystbeskyttelse gennem en national koordinering af indsatsen. Hvor skal der bygges diger og andre tiltag? Hvor skal områder tilbageføres til natur?
Vort gamle forslag har vi derfor op til jul udformet som et beslutningsforslag og inviteret Alternativet med som forslagsstillere. Forslaget skal drøftes i Folketingssalen d. 26. januar og foregår i skyggen af Urd og stormfloden, som i den grad har gjort forslaget højaktuelt og stadig flere bakker op bag kravet om national handling.
Vort forslag indebærer, at der oprettes et nationalt kystråd, hvis medlemmer primært skal udpeges af staten, kommunerne og af særlige interessenter. Kystrådets opgave skal være at udvikle og vedligeholde kriterier for kysthåndtering og i samarbejde med lokale interessenter at prioritere konkrete indsatser i henhold til kriterierne. Til at understøtte dette, etableres en fond, der med 400 millioner kroner årligt kan medfinansiere tiltag.
Finansiering
Indsatsen foreslås finansieret gennem forsikringsselskaberne, som vil opnå besparelser, for eksempel via en forhøjelse af skadesforsikringsafgiften fra de eksisterende 1,1 procent til cirka 2,5 procent
Vor model indebærer, at kommunerne får til opgave at udarbejde oplæg til kystrådet vedrørende indsatsen for deres kystområder. Kystrådet kan derefter understøtte investeringer i kystbeskyttelse i områder, som kommunerne foreslår beskyttet, samt frikøbe arealer, hvor dette er mest hensigtsmæssigt, for eksempel på grund af hyppig oversvømmelse, og omdanne disse til natur frem for at kystsikre.
Kystrådet får det overordnede ansvar for at udstikke fagligt begrundede retningslinjer, koordinere og fordele de midler, der afsættes til indsatsen. Kystrådet vil fra sag til sag vurdere tilskuddets størrelse i forhold til den samlede investering og lodsejernes (herunder kommunernes) medfinansiering baseret på nytteværdien. Ved frikøb af arealer til natur kan dette enten foregå som en statslig overtagelse eller i fællesskab med kommunen.
Vi vil gerne opfordre kommuner og lodsejere til at henvende sig til de øvrige partier med opfordring om at støtte vort forslag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278