Så landede planen for vores fremtidige busdrift for Hornsherred og for hele Frederikssund Kommune.
Den nye køreplan vil som udgangspunkt give et løft til den kollektive trafik. Dog nåede vi desværre ikke helt i mål, nu hvor chancen var der, men nok til at jeg har valgt at trække mig fra kampen for en bedre kollektiv trafik på Hornsherred.
Mange busbrugere i dag var ikke født, dengang jeg valgte at gå ind i arbejdet for en forbedring af den kollektive trafik.
Vi skulle gerne kunne planlægge ruter på tværs af kommunegrænser - uden kommunal kassetænkning.
Gennem mange år var mit udgangspunkt busdriften i Skibby kommune og bybussen i Frederikssund, der imidlertid ikke blev en bybus. I tiden under Skibby kommune, var det muligt at påvirke busdriften i en positiv retning, hvilket er blevet sat over styr efter kommunesammenlægningen.
Styringen er lagt uden for Frederikssund kommune. Kommunerne er bedst til den lukkede trafik. Det har ikke været klogt at lade kommunerne styre det, der gælder for os andre. Vi skulle gerne kunne planlægge ruter på tværs af kommunegrænser - uden kommunal kassetænkning.
Jeg har generelt savnet noget mere opbakning til kampen, som mange andre har interesse i, men måske håbet på, at der var andre, der klarede det.
Vi har også forsøgt at organisere kampen for en genopretning af vores busdrift, men her viste det sig, at man helst ville kæmpe for sin egen rute, også selvom det kunne blive på bekostning af andre ruter.
Den form for samarbejde havde jeg ikke brug for. Kun ved at stå sammen ville vi kunne opnå generelle forbedringer. Der er ikke tale om faneflugt, men mere at jeg har tabt den føling, jeg var tættere på tidligere. Hertil er to kommet ind i byrådet fra Enhedslisten og Borgerlisten, der har svoret at kæmpe for en anstændig busdrift. Jeg stoler på, at de vil passe deres arbejde på bedste vis.
Tak til dem jeg gennem årene har samarbejdet med i omkring denne sag. Lokalt vil jeg koncentrere mig om mit arbejde som formand for Folkebevægelsen mod EU i Frederikssund og Egedal kommuner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278