16 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nyt DSB-logo i en sparetid

Nyt DSB-logo i en sparetid

DSB har valgt – midt i en sparetid med voldsomme nedskæringer i medarbejderstaben – at lancere et nyt logo.

Jeg undrer mig ikke så lidt. Det var godt nok en mærkelig disposition. DSB er med sin strategi "Sundt DSB" allerede langt med at gennemføre en milliardstor besparelse.

Det har betydet farvel til over tusinde medarbejdere, væk med servicevognen i IC-togene, nedlæggelse af det betjente billetsalg på næsten samtlige stationer, gennemførelse af enmandsbetjening på Kystbanen og i Nordjylland.

DSB har sagt farvel til over tusinde medarbejdere, fjernet servicevognen i IC-togene og nedlagt mange betjente billetsalg.

Der er virkeligt blevet skåret dybt, og det har betydet serviceforringelser, der kan mærkes. Og så vælger man altså at bruge penge på et nyt logo. Jeg minder om, at man såmænd skiftede det nuværende "vingehjul" fra grønt til rødt, da DSB’s nu fratrædende direktør, Jesper Lok, tiltrådte i 2012.

Sagen bliver endnu mere grotesk, fordi DSB i forvejen skal til at udarbejde fælles logo for den "paraplyorganisation", som skal etableres sammen med Movia og Metroselskabet i hovedstadsområdet og på Sjælland.

Det er dårlig timing og fuldstændigt unødvendigt at skifte logo nu. Og jeg vil da gerne vide, hvad transportministeren siger til det. Derfor har jeg sendt ham et paragraf 20-spørgsmål, hvor jeg spørger, om han synes det er en god idé. Det er trods alt ham, der er eneejer af DSB. Så han burde stoppe det!

Spørgsmål:
Finder ministeren, at det i en tid, hvor DSB gennemfører store besparelser, hvor mange ansatte afskediges, er det rigtige tidspunkt at iværksætte en udskiftning af DSB's hidtige logo og erstatte det med et nyt, med alt hvad det medfører af øgede omkostninger. Og henset til, at man indgår i et samarbejde med Movia og Metroselskabet om etablering af en paraplyorganisation i hovedstadsområdet og på Sjælland, hvilket bl.a. indebærer udarbejdelse af fælles logo for de funktioner, som denne paraplyorganisation vil omfatte.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. sep. 2014 - 09:31   24. sep. 2014 - 09:45

Læserbrev

af Henning Hyllested MF, transportordfører for Enhedslisten