Som praktikanter på niveau et blev vi af lærerseminariet UCSJ i Vordingborg informeret om, hvad seminariet forventede sig af os som studerende i praktikperioden, men også om, hvad vi kunne forvente os af vores tildelte praktikskoler.
Hvis mobningen dokumenteres, kan der formuleres en anti-mobbe strategi, som sikrer, at den nye generation af lærere ikke "uddannes" i at mobbe deres elever.
Vores studievejledere fortalte os, at nogle kunne forvente en god praktik, andre derimod en dårlig praktik.
Det var en oplysning, som var ret relevant, fordi lærerseminariet tidligere havde fået lærerstuderende tilbage fra praktikskolerne med dårlige oplevelser, enten som mobbeofre eller tilskuere til mobning af elever, medstuderende eller kolleger.
Lærere mobber elever
Folkeskolen burde være en mobbefri zone for elever, ansatte og praktikanter. Sådan er det desværre ikke overalt. I 2009 lavede Dansk Center for Undervisningsmiljø deres seneste mobbe-rapport om lærer-elev mobning. Den viste, at adskillige folkeskolelærere var rigtig flittige til at ydmyge og mobbe deres elever i klasseværelset og i skolegården.
Institutleder Martin Bayer, RUC, har forsket i arbejdsmiljø og har påpeget at den brune hjørnesofa på lærerværelset skaber rammen for et dårligt arbejdsmiljø.
Mobning er beskrevet og dokumenteret af Dansk Center for Undervisningsmiljø. Mobning er med på skolegangene, klasse- og lærerværelserne. Men det er længe siden, at en rapport sidst blev lavet om folkeskolen.
Som studievejlederne ganske rigtigt havde forventet, kom nogle studerende hjem fra både deres første, anden og tredje praktik med mærker efter mobning og pres.
Mobning af praktikanter er tabu
Mobning eksisterer i form af ydmygelse, bagtalelser, falske påstande, anklager og udelukkelse fra fællesskaber. Mobning er et problem, som længe er blevet tiet ihjel på institutioner.
Mobning af lærer- og pædagogstuderende i deres praktikker er totalt udokumenteret og tiet ihjel, men sådan burde det ikke være. For lærerstuderende er en faggruppe med et arbejdsproblem. Lærer- og pædagogstuderende burde ikke blive mobbet af de samme, som i 2009-rapporten blev mobbede eleverne.
Det er vigtigt, der bliver taget hånd omkring problemstillingen, for eksempel gennem en undersøgelse af, hvordan lærer- og pædagogstuderende oplever deres praktikker, for hvis folkeskolen i fremtiden skal være et trygt og godt sted, skal ikke blot mobning af elever, men også af pædagog- og lærerstuderende på dagsordenen.
Hvis mobningen bliver dokumenteret, kan der formuleres en anti-mobbe strategi og anvises nogle løsningsforslag, som vil være med til kvalitetssikre, at den nye generation af folkeskolelærere ikke bliver mobbet eller "uddannet" i at mobbe deres elever.
Forkortet af redaktionen
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278