11 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Pressens fordrejninger

Pressens fordrejninger

Mediernes dækning af lærerkonflikten er overfladisk. Man fortæller ikke om de egentlige årsager, og man går ikke i dybden med at fortælle om konsekvenserne.

Her er det lærer Berit Møller Schmidt, der som andre lærere bruger sin private bolig til forberedelse. KL forlanger, at lærerne skal bruge flere timer på skolen, men har ikke tænkt over, at det kræver kontorfaciliteter.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

Her er ting vi ikke hører eller læser i medierne om lærerkonflikten:

KL (Kommunernes Landsforening) mener kun lærernes tilstedeværelse på skolerne skal registreres som arbejde.

KL skjuler i deres annoncer, at lærerne allerede underviser, ikke i 16 timer, men i 22-23 lektioner gennemsnitligt per uge for grupper med 21 elever. En solid og rimelig arbejdsuge. 

Regeringen og KL vil sløjfe en specialundervisning under ni timer om ugen for 50.000 elever, der skal inkluderes i den almindelige undervisning. Et markant øget krav til lærerne. Og en risiko for folkeskolens kvalitet?

Regeringen vil desuden i gennemsnit øge lærernes lektioner fra 23 til 26 lektioner per uge. Det nærmer sig grænsen for lærernes kapacitet.

KL kræver, at lærerne forbereder sig til deres timer udelukkende på skolerne. Men hvor? Der er slet ikke de nødvendige kontorfaciliteter.

Derudover skal de have ansvar for aktivitetstimer i helheds/heldagsskolen. Kan lærerne klare presset? Og hvorfor diskuteres det ikke seriøst? Og hvorfor vil man ikke bevare en seniorordning, der kan fastholde de ældre lærere over 60 år på arbejdsmarkedet?

KL kræver, at lærerne forbereder sig til deres timer udelukkende på skolerne. Men hvor? Der er slet ikke de nødvendige kontorfaciliteter. Lærerne har hidtil brugt deres eget hjem om aftenen, i weekends og i ferier. 

Nu har vi fået en lock-out, der rammer mindst et par millioner børn og forældre her i landet, fordi regeringen og KL fører en overfladisk og agressiv politik på skoleområdet, mens medierne ikke bringer konsekvenserne frem? Hvordan skal lærerne forberede sig på skolerne?

Kan de faktisk gennemsnitligt klare at undervise 26 lektioner ordentligt om ugen? Hidtil har der været en øvre grænse for lærerne på 26 lektioner om ugen? Skal den fjernes helt?

Om ti dage vil man måske vedtage nye arbejdsregler for lærerne, som et regeringsindgreb - uden at indholdet har været til offentlig debat? Og folkeskolen og børnene vil blive ramt af konsekvenserne? Er det ikke hovedløst? Risikerer vi ikke en dårligere folkeskole?

Ritzau og de øvrige medier fortæller ikke om konfliktens indhold. Dækningen er yderst overfladisk. Sådan har det været i måneder.

Og nu har vi konflikt? Desværre fungerer medierne ikke rigtig seriøst i demokratiet. Journalisterne er tilfredse med den orientering, de får ved læsning af tilfældige annoncer fra KL, som er part i sagen. Men mere hører vi ikke.

Niveauet i dansk journalistik er efterhånden ret ringe. Det bliver et problem, hvis niveauet i regeringens arbejde også er dårligt. Der stilles få spørgsmål og gives få svar.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. apr. 2013 - 09:27   13. apr. 2013 - 09:30

Læserbrev

af Bjørn Bennike, Ejby