Alle partier - undtagen Enhedslisten - igangsætter nu en kaotisk omlægning af trafikken i hele hovedstadsregionen. På trods af advarsler fra administrationen forringes den kollektive trafik nu i et omfang, som kan starte en nedadgående spiral af færre passagerer, dyrere billetter og lange bilkøer.
Jeg håber, at almindelige mennesker, som bare skal frem og tilbage hver dag, husker at stille regionspolitikerne til ansvar ved næste valg i november 2017.
Nedskæringerne vil også have effekt på lokale busser, hvor kommunerne nu vil opleve mindre service fra tværgående busser og flere udgifter til administration. Dertil er der intet overblik over, hvordan de mange nye kommende bilister vil påvirke trængslen på vejene.
Der er heller intet overblik over de samfundsøkonomiske konsekvenser. Hvad sker der for huspriserne i et område med dårlig kollektiv trafik? Hvad sker der for erhvervslivet, når turister og arbejdskraft ikke kan komme frem? Hvad sker der med kulturliv for de ældre og uddannelser for de unge?
Omlægningen er et klart politisk valg mellem på den ene side et sammenhængende transportsystem, og på den anden flere luftige erhvervsstøtte-projekter, hvor den ene dyre konsulent efter den anden taler varmt for yderligere potentialer. Jeg håber, at almindelige mennesker, som bare skal frem og tilbage hver dag, husker at stille regionspolitikerne til ansvar ved næste valg i november 2017.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278