Vi har ikke brug for den slags chauvinisme inden for det pædagogiske felt, men derimod samling om en stærk generalistuddannelse, hvor vi så kan styrke specialiseringen.
fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Ikast v/ Kasper Pauli Pedersen
Når en række organisationer i et åbent brev til Morten Østergaard og Karen Hækkerup opfordrer til at oprette en særlig socialpædagogisk uddannelse, er det udtryk for uvidenskabeligt plattenslageri.
Pædagogik handler om mellemmenneskelige relationer, og det er uanset specialisering. Hvis vi vil have mere kompetente socialpædagoger, bør vi styrke almenpædagogikken.
Vi har ikke brug for den slags chauvinisme inden for det pædagogiske felt, men derimod samling om en stærk generalistuddannelse, hvor vi så kan styrke specialiseringen.
Væk med praktikløn
Derudover skal den lønnede praktik væk, og så kunne vi med rette se på, om dette skridt giver bedre mulighed for, at de, der ønsker en specialisering indenfor det socialpædagogiske, også kan sikres, at de får en afsluttende specialiseringspraktik et sådant sted, hvilket der i dag ikke er garanti for.
Organisationerne bag brevets kæphest er belejligt og følgagtigt at henvise til socialministerens egne usaglige argumenter for, at den videnskabelige baggrund for arbejdet skal være evidensbaseret, samt at dokumentation bør fylde mere i socialpædagogers arbejde.
Vores ærinde er ikke, at diskussionens udgangspunkt skal flyttes væk fra et videnskabeligt perspektiv, tværtimod vil vi henlede opmærksomheden på, at det videnskabsteoretiske afsæt for en sådan diskussion ikke bør være en positivistisk tilgang alene.
Evidensbaseret viden er en parameter, omend ikke særlig stærk hvis den står alene, når det handler om pædagogik.
Dette fordi den ikke tager højde for de kompleksiteter, som en hermeneutisk tilgang ville. Et hurtigt eksempel herpå kunne være at se på en diskurs som konsekvenspædagogik.
Der findes evidens for, at primær fokus på adfærd og ydre styring virker på kort sigt.
Men fordi vi er pædagoger, må vi også forholde os til, hvad det betyder på lang sigt, og hvad det gør ved »almindelige« mennesker, samt mennesker, der er blevet udsat for omsorgssvigt eller – som det nævnes i brevet – misbrug som barn.
Alle de opstillede modsætninger, som organisationerne bag nævner i deres åbne brev, imellem det almene og det socialpædagogiske er kunstigt konstrueret.
Den kompetente pædagog
Den kompetente pædagog, der kan være der for andre på deres præmisser, er basis og udfoldes i studier om intersubjektive processer.
Vi kan med rette diskutere, at der kan være brug for mere viden og større faglighed på pædagoguddannelsen.
Men igen er det ikke forbeholdt det socialpædagogiske område.
Skal vi sikre kompetente pædagoger, bør vi fortsat kæmpe for en generalistuddannelse, hvor man så inden for denne ramme styrker specialiseringen og løfter uddannelsen generelt ved at indføre minimum 20 timers konfrontationsundervisning om ugen på seminarierne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278