Vi er usikre på, om vi tør arbejde ved flyene, samtidig med LSG, hvis deres ansatte ikke tør melde en skade eller »nærved hændelse«.
fra Lufthavnsudvalget i 3F Kastrup
Faglige repræsentanter i lufthavnen er stadig stærkt bekymrede over medarbejdernes retssikkerhed og flysikkerheden.
Tirsdag den 29. november blev en kollega bortvist fra LSG Skychefs. Baggrunden var en flyskade dagen før – en skade han selv har indberettet.
Mange arbejdsgivere i lufthavnen har uopfordret meldt ud, at de følger reglerne om »nærved hændelser«, og at en skade hos dem ikke kunne få samme konsekvens.
Det er vi meget tilfredse med og glade for!
Men faktum er stadig, at LSG Skychefs har valgt en ganske anden politik, og at en kollega har mistet sit eksistensgrundlag, for en hændelse, der kunne ramme enhver, der har det som sit arbejde, at køre rundt i lufthavnen.
Vi er usikre på, om vi tør arbejde ved flyene, samtidig med LSG, hvis deres ansatte ikke tør melde en skade eller nærved hændelse.
Vi følger stadig sagen nøje – for både retssikkerhed og for at flysikkerheden skal være i top for både medarbejdere og de rejsende.
Vedtaget 8. december af faglige repræsentanter for følgende firmaer i Københavns Lufthavn: SAS Groundhandling Ekspeditionsarbejderne, SAS Groundhandling Flyarbejderne, Novia, Falck, ST Aerospace, INC, Københavns Lufthavn, ST Aerospace, Gate Gourmet, World Flight Services, Copenhagen Flight Service, Spirit Air Cargo, DHL Aviation, DRS, SST, Sodexho, Coor.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278