Der går mindst tre til fire år inden, at vi får de tusindvis af arbejdspladser til erstatning for dem, som forsvinder med lukningen af Lindø Værftet i februar 2012.
fra Fællesklubben Lindø v/ fællestillidsmand Per Andersen
Når vi ser tilbage på det år, som er gået, kan vi konstatere, at der på trods af en del politisk- og erhvervsmæssig interesse ENDNU ikke er kommet de lovede arbejdspladser.
Der går mindst tre til fire år inden, at vi får de tusindvis af arbejdspladser til erstatning for dem, som forsvinder med lukningen af Lindø Værftet i februar 2012.
De først tusind arbejdspladser er forsvundet i dette år. I mellemtiden ser det ud til, at vi skal gå arbejdsløse efter endt efteruddannelse med risiko for social og menneskelig deroute. De økonomiske udgifter for samfundet kommer oveni, men der er åbenbart penge nok i det danske samfund til det.
Der er også penge til at få bygget installationsskibe til havvindmølle-industrien i Kina til det DONG-ejede rederi A2SEA. Skibe vi kunne have bygget på Lindø Værftet, derudover kunne vi fortsætte med videreudvikling og bygning blandt andet af de store containerskibe til APMM, i stedet for at de nu forsøger at få bygget dem i Kina. Vi har jo nu engang bygget de største skibe her på Lindø – hvorfor ikke fortsætte med nye rekorder?
Hermed opfordrer Fællesklubben samtlige politikere og erhvervsledere til at fastholde Danmark som en søfartsnation med eget udviklingsværft - både til det kommercielle og det militære marked.
Hvorfor skal vi lade andre overtage vores lederrolle i den maritime fremstillingsindustri? Det er tåbeligt både økonomisk og menneskeligt.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278