08 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Italiensk for bygningsarbejdere

Italiensk for bygningsarbejdere

Kampen for ordnede forhold på Københavns metro-byggeri omfatter en løsning af sprogproblemerne. De italienske firmaer, der står for byggeriet finder deres underentreprenører i mange forskellige lande.

Fra det københavnske metrobyggeri hvor folk fra mange forskellige lande får beskæftigelse.
FOTO: Niels Sigaard
1 af 1

Byggeriet af Metro-Cityringen er efterhånden ved at være godt igang, og det er 3F´s kamp for at få ordnede forhold på byggepladserne også.

En af de største og vigtigste udfordringer, som 3F står over for, er at få organiseret de udenlandske kollegaer på byggeriet. I øjeblikket udgør de udenlandske bygningsarbejdere langt over halvdelen af de ansatte bygningsarbejderne på projektet. 

3F forventer, at endnu flere nationaliteter vil komme i spil, efterhånden som byggeriet skrider frem.

Der er idag både portugisisk, litauisk, tjekkisk, polsk, tysk og italiensk arbejdskraft igang, og 3F forventer, at endnu flere nationaliteter vil komme i spil, efterhånden som byggeriet skrider frem. Det er italienske firmaer, der har vundet hovedentreprisen, og det er tydeligt, at de finder deres underentreprenører over hele verdenen.

Den italienske underentreprenør, der står for at etablere stationsskakterne, har ansat danske jord- og betonarbejdere til at arbejde sammen med de italienske maskin operatører. De danske Trevi-arbejdere stiftede den 28. august en faglig klub. Klubben vil meget gerne i tale med deres italienske kolleger, men sprogbarierrerne har hidtil været meget svære at overstige.

Klubben leder derfor med lys og lygte efter folk, der kan hjælpe med at skabe kontakt. Ikke bare til de italienske bygningsarbejdere, men også til den italienske fagbevægelse. De har også brug for folk, der kan tale portugisisk, og som kan hjælpe med at knytte kontakt til de portugisiske arbejdere.

 

 

 

 

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


25. okt. 2012 - 13:00   25. okt. 2012 - 13:00

Læserbrev

af Jakob Mathiassen, formand for Metro-klubben