14 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nej til miljøfjendtlig bil-havnetunnel

Nej til miljøfjendtlig bil-havnetunnel

Al trafikforskning viser, at bygning af flere motorveje og udbygning af bil-infrastruktur kun skaber mere biltrafik og mere afhængighed af bilen, der samtidig fortrænger, forringer og fordyrer den kollektive trafik. Altså skruen uden ende.

Store grønne områder, havne- og havemiljøer vil blive ødelagt af Havnetunnellen, hvis planen gennemføres. For eksempel må man forestille sig Margretheholm havn uden vand og fyldt op med beton. Margretheholm havn ligger på Refshaleøen og sejlklubben Lynetten har 1200 medlemmer.
FOTO: Arne Magnussen/Scanpix
1 af 1

Det bilglade flertal i Københavns Borgerrepræsentation (BR) gav i slutningen af 2012 grønt lys for den videre proces med byggeri af en gigantisk og miljøskadelig bil-havnetunnel til cirka 30 milliarder kroner (og erfaringsmæssigt mere).

Tunnellen skal gå fra Nordhavnen og videre under store dele af Amager. Det samme bilglade flertal findes i Folketinget.

For kun 13 år siden sagde et flertal i BR nej til den samme havnetunnel med den begrundelse, at en sådan tunnel ville skabe flere problemer, end den ville løse. Det er derfor rystende, at et flertal nu har skiftet mening i en markant trafikskadelig og miljøfjendtlig retning.

Man begrunder projektet med løsning af bil-trængselsproblemer i Københavns Indre By og en forventet stigende biltrafik nordfra fra Whiskybæltet, der skal videre på Amager og den anden side af København.

I stedet for Indre By skal befolkningen og miljøet på Amager og Østerbro så stå for skud. Ifølge den planlagte linjeføring for biltunnellen vil store rekreative arealer på Amager blive ødelagt eller svært belastet. 

Der skal være op- og nedkørsler fire steder på Amager – på Refshaleøen, på Kløvermarken, på Amager Fælled og på Kalvebod Fælled, og flere kolonihaveforeninger skal nedlægges.

Store grønne områder, havne- og havemiljøer vil blive ødelagt af Havnetunnellen, og befolkningen på Amager og Østerbro skal ifølge planen dagligt belastes med yderligere mere end 65.000 biler og medfølgende trafikkaos og luftforurening.

Luftforureningen i København giver allerede i dag en højere dødelighed end i resten af landet.

Genererer mange flere biler

Al trafikforskning viser, at bygning af flere motorveje og udbygning af bil-infrastruktur kun skaber mere biltrafik og mere afhængighed af bilen, der samtidig fortrænger, forringer og fordyrer den kollektive trafik. Altså skruen uden ende.

Flere trafikundersøgelser viser, at en person i en bil fylder 28 gange så meget som en buspassager og 68 gange så meget som en S-togs- eller letbanepassager.

Det er helt uacceptabelt, at der skal ofres 30 milliarder kroner til et sådant projekt. En tunnel til gavn for kun for én trafikform – bilen. Den allermest pladskrævende, ressourcekrævende, brændstofkrævende, usunde, miljøfjendtlige og socialt skæve trafikform i en storby som København.

I København findes jo allerede kollektiv trafik, som blot skriger på at blive udvidet, effektiviseret og billiggjort.

Nu vil man så lade over 65.000 osende biler med ofte kun én person i hver køre op-og-ned på Amager og Østerbro, når den nye tunnel er færdig. Den vil markant skubbe trafik- og miljøudviklingen i den gale retning i København – der ellers ynder at oppebære et image som en grøn cykelby med ambitiøse klimamål om nedbringning af CO2-udslip. 

Det bilglade flertal i BR og Folketinget går i denne sag i virkeligheden kun bilimportør- og motorvejslobbyens profitærinde og lader miljøet og folkesundheden i stikken.

Kortsigtet og uvisionært

Havnetunnelprojektet er helt u-visionært. Det er kortsigtet "business as usual", hvor politikerne kun sigter mod næste valg uden hensyntagen til næste generation. Regeringen og især de borgerlige motorvejspartier har julelys i øjnene ved beslutningen om bygning af den gigantiske biltunnel. Det er jo deres mærkesag.

Alene det bør få enhver på venstrefløjen til at se alarmlamperne blinke. Sagen bliver uden tvivl et vigtigt trafik- og miljøtema i kommunalvalgkampen i København.

Medlem af BR Lars Weiss (S) udtalte den 20. november 2012 til Arbejderen som en kommentar til BR’s godkendelse af Havnetunnelen:

"Bilerne er kommet for at blive. Det her projekt får bilerne ned under jorden, hvor de gør mindst skade." Det er et godt eksempel på en tilbagelænet og totalt visionsløs holdning hos en af de ansvarlige politikere.

Man kører således blot videre ad den sædvanlige vej med flere og flere privatbiler med ofte kun én person i hver og med skandaløst lave registrerings- og brændstofafgifter. Argumentet om bilerne under jorden holder for øvrigt slet ikke: Ingen bilister har noget ærinde dernede. De skal alle sammen op igen.

Klimakrise og forestående klimakatastrofer giver åbenbart ikke anledning til nytænkning eller refleksioner.

Heller ikke klimakrise og forestående klimakatastrofer giver åbenbart anledning til nytænkning eller refleksioner, når man vil ofre 30 milliarder kroner på et gigantisk bilfremme-anlæg som Havnetunnelen.

Biltunnelpolitikerne har så forsøgt at knytte Havnetunnellen til en vækst- og beskæftigelsesdagsorden. Men også det er en illusion. Fakta er jo, at massive investeringer i miljøvenlig kollektiv trafik og cykelinfrastruktur giver både mere bæredygtig vækst, beskæftigelse og velfærd – både i anlægsfasen og sidenhen. 

Det er derfor yderst rimeligt  at spørge, om tiden ikke er inde til at tænke visionært og overveje helt andre og nye veje til at løse trafikproblemer -  også i København og omegn. Jeg mener, vi skal gå den bæredygtige vej med markant bedre og billigere kollektiv trafik og flere cykelstier. Det er til gavn for alle. Alle er velkomne i den kollektive trafik.

Når Københavns Kommune officielt har så stor fokus på internationalt at stå i et godt lys, hvad angår klima- og bæredygtighed, så ville det være et klogt signal at sende til verdenssamfundet, at sige klart nej tak til mere privatbilisme i København.

Det ville være et bidrag til at bekæmpe det ukontrollerede CO2-udslip og klimaforandringerne, som vi i disse tider oplever verden over. Husk, god kollektiv trafik er til gavn for både miljøet og som en del af den kollektive velfærd. 

Jeg kan i øvrigt anbefale face book-siden Nej til flere biler i København, som otte grønne organisationer står bag. Der kan man læse mange flere detaljer og synspunkter om denne vigtige sag.                                                          

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


21. maj. 2013 - 08:26   21. maj. 2013 - 08:30

Læserbrev

af Anders Kristensen, København, medlem af Kommunistisk Parti