Til det kommende Folketing og regering.
Det er en kendsgerning, at den danske handelsflåde beskæftiger færre og færre søfolk på danske løn- og arbejdsvilkår.
DIS-loven om Dansk International Skibsregister har gennem en årrække været genstand for meget kritik. Regeringen lovede i regeringsgrundlaget respekt for tiltrådte internationale konventioner.
ILO har gentagne gange kritiseret DIS-lovens bestemmelser for at være i strid med ILO's konventioner om grundlæggende faglige rettigheder og opfordret regeringen til at indlede trepartsdrøftelser til løsning heraf.
Dette har regeringen overhørt trods LO's henvendelser med forslag til en løsning. Vi skal henstille til det kommende Folketing og regering at overveje, hvordan dansk søfart i fremtiden skal udvikles. Den nuværende kurs vil medføre, at dansk maritim "know how" og kultur vil forsvinde.
Vi kræver en dagpengeperiode på minimum fire år og etableringen af en genoptjeningsperiode på maksimalt 26 uger.
For de søfarende i Danmark er der stor konkurrence om at få en hyre, mange er korttidsansatte i forbindelse med konkrete arbejdsopgaver og projekter. På den baggrund er det vigtigt, at den søfarende, som andre lønmodtagere, har en social sikkerhed – både under arbejde og i tilfælde af ledighed, samt sygdom.
3F Sømændene vil derfor kræve at få genetableret en dagpengeperiode på minimum fire år, og at der etableres en genoptjeningsperiode på maksimalt 26 uger.
3F Sømændene vil også stille krav om, at dagpenge såvel ved ledighed som ved sygdom er på et niveau, som ikke er fattighjælp, men en reel kompensation for tab af beskæftigelsesmuligheder.
EU-etableret social dumping
Det er beklageligt, at vi har EU's regler om arbejdskraftens frie bevægelighed – men når polske søfarende tager hyre på danske skibe, er de ikke omfattet af de danske faglige rettigheder. Dette er EU-sanktioneret social dumping.
Overtrædelse af udlændingeloven har kunnet betale sig for mange rederier og agenter. Vi kræver, at myndighederne sikrer gennemskuelige regler og håndhævelse af disse. Den økonomiske straf til bagmænd for den ulovlige trafik med indførelse af illegal arbejdskraft bør skærpes.
Skibe under dansk flag bør være arbejdspladser for søfolk på danske løn- og arbejdsvilkår, og ikke legaliseret social dumping.
Vedtaget på bestyrelsesmødet den 3. juni.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278