Langt de fleste forbrugere oplever på et tidspunkt i livet at skulle låne penge i banken til boligkøb, forbrugslån, billån og lignende. For forbrugerne er der ofte tale om store økonomiske beslutninger, som har betydning både her og nu og langt ud i fremtiden.
Tænk, hvis banken gav os et enkelt ark papir, hvor alle væsentlige forhold i forbindelse med lånet stod tydeligt beskrevet på almindeligt, forståeligt dansk.
Låneaftalerne indeholder mange indviklede vilkår om indfrielse, renter, afdrag, gebyrer, omlægning og opsigelse, som har stor betydning for forbrugeren, men som er formuleret i et sprog, der gør det svært at forstå og overskue konsekvenserne af. Det kan være begreber som ’udbetalingskurs’, ’inkonverterbar’, ’referencerente” og ’kurtage’ for blot at nævne nogle få.
Tænk, hvis banken gav os et enkelt ark papir, hvor alle væsentlige forhold i forbindelse med lånet stod tydeligt beskrevet på almindeligt, forståeligt dansk. Kort sagt: Tænk hvis "det med småt" stod med stort.
Der kunne for eksempel stå "Vær opmærksom på, at banken til enhver tid kan beslutte at hæve renten på dit lån". Eller "vær opmærksom på, at banken til enhver tid kan beslutte at opsige dit lån". Eller "Selv om ydelsen på dit lån er fast, skal du være opmærksom på, at realkreditinstituttet til enhver tid kan beslutte at hæve dit årlige administrationsgebyr (bidragssatsen), hvilket kan betyde, at ydelsen bliver en del større end i dag".
Disse vilkår vil komme bag på mange forbrugere. Til gengæld svarer de til virkeligheden i rigtig mange låneaftaler.
En undersøgelse, vi har lavet, peger på, at den økonomiske forståelse ofte er mindre, end mange forbrugere selv går og tror. Et stort flertal svarer, at de har læst og forstået deres lånedokumenter. Men kun omkring 30 procent af forbrugerne svarer rigtigt på, hvad konkrete og vigtige tekstpassager betyder. Resten giver op eller svarer forkert.
I en ny kampagne holder vi i Forbrugerrådet Tænk forstørrelsesglasset hen over alle de formuleringer i vores bankaftaler, som de færreste forstår. Og der er desværre nok at tage af.
Under overskriften "Tænk hvis det med småt, stod med stort", vil vi i de kommende måneder gøre en særlig indsats for at få bankerne og realkreditinstitutterne til at forklare sig mere forståeligt over for forbrugerne. Og selv om det er på bankens side af bordet, at hovedansvaret efter vores opfattelse ligger, vil vi også gøre en indsats for at klæde forbrugerne bedre på til at forstå aftalerne og forhandle om dem.
For den anden side af sagen er jo, at vilkår pakket ind i fagudtryk og jurasprog, som man ikke forstår, også er svære at forhandle om. Det er en gammelkendt sandhed, at viden er magt, og når kun den ene part i en aftale forstår indholdet i aftalen, bliver det sværere for den anden part at komme i reelle forhandlinger om vilkårene.
Også derfor må vi få gjort op med de uforståelige ord og aftaler. "Det med småt" skal stå med stort.
Forbrugerrådet Tænk er en uafhængig medlemsorganisation, der arbejder for et Danmark, hvor alle forbrugere kan træffe et trygt valg. For yderligere information, se www.taenk.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278