16 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kære flygtning, velkommen i førerhuset

Kære flygtning, velkommen i førerhuset

Om få år bliver der mangel på chauffører, så transportbranchen vil gerne ansætte folk med anden etnisk baggrund.

Vi skal ikke åbne grænserne totalt for alle, men det er et problem, at der næsten ikke er chauffører med anden etnisk baggrund, når vi kan forudse, at branchen kommer til at mangle folk.
FOTO: PN
1 af 1

Antallet af asylansøgere i Danmark stiger dramatisk i disse måneder. For nylig kom det frem, at over 4.500 personer søgte asyl i november, hvilket er det højeste tal for en enkelt måned nogensinde.

Vi har brug for jer. Og vi vil gerne være med til at give jer et bedre liv, end det I er flygtet fra.  

Når man dertil lægger, at antallet af opholdstilladelser også stiger kraftigt, vil stadig flere personer med ikke-vestlig baggrund i den kommende tid skulle finde permanent fodfæste i Danmark og forsøge at skabe sig et godt liv her.

Arbejde til flygtningene

Den heftige trafik over grænsen skaber naturligvis en række udfordringer for det danske samfund, men tiden er inde til også at kigge konstruktivt på de muligheder, som vores mange nye medborgere giver - ikke mindst på arbejdsmarkedet.

Personer med anden etnisk baggrund end dansk har desværre længe været overrepræsenteret i ledighedskøen, mens tilknytningen til arbejdsmarkedet hos denne gruppe typisk er koncentreret på relativt få brancher.

Men sådan behøver det ikke at være. Der er masser af fag, hvor mennesker, der har en baggrund som flygtning, sagtens kan få et glimrende arbejdsliv, blive godt integreret i Danmark og samtidig være med til afhjælpe den mangel på arbejdskraft, som for eksempel vores branche - godstransporten - kæmper med.

I dag er det nemlig alt for sjældent, at en person med ikke-vestlig baggrund sidder bag rattet i en dansk lastbil. Et stort problem, når beregninger viser, at vi om få år kan stå i en situation med udbredt mangel på chauffører.

Mangel på chauffører

Misforstå os ikke - vi argumenterer ikke for, at grænserne bare skal åbnes totalt for alle, der vil til Danmark og arbejde, men omvendt kan vi heller ikke blot se til, mens en samfundsgruppe, som alt andet lige bliver større i de kommende måneder og år, slet ikke er en del af vores branche, når vi har brug for flere medarbejdere.

Derfor har Transportens Udviklingsfond - et samarbejde mellem 3F og arbejdsgiverorganisationen ATL - søsat en større rekrutteringskampagne, der har personer med anden etnisk baggrund som en af hovedmålgrupperne.

Opgaven er dels at gøre opmærksom på transportbranchens muligheder og dels at klæde virksomhederne på til bedre at kunne tage imod en ny gruppe medarbejdere, der kan have særlige udfordringer. Det sidste er også en politisk opgave, men første skridt er at tale om de mange flygtninge som andet end en byrde for samfundet.

De, der ender med at få asyl og skal forsøge at blive en del af det danske samfund, vil vi gerne tage imod med åbne arme i transportbranchen. Så kære flygtninge, velkommen i førerhuset. Vi har brug for jer, hvis I kan og vil. Og vi vil gerne være med til at give jer et bedre liv, end det I er flygtet fra.  

Jørgen Aarestrup er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond. Lars William Wesch er branchedirektør i arbejdsgiverforeningen ATL og bestyrelsesmedlem i Transportens Udviklingsfond

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. dec. 2015 - 09:11   16. dec. 2015 - 09:20

Læserbrev

af Jørgen Aarestrup, 3F og Lars William Wesch, ATL