08 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Fokus på kvindelige musikere

Fokus på kvindelige musikere

Musiklivet skal afspejle befolkningen, så derfor skal de mange dygtige kvindelige musikere frem i lyset.

Nordlys er et nyt dansk orkester, som optrådte på Copenhagen World Music Festival. For første gang nogensinde synger kvinder såvel muslimske som jødiske og hinduistiske sange sammen.
FOTO: Jacob Crawfurd
1 af 1

Festivalsæsonen er ved at slutte, og der har været en debat i den senere tid om årsagen til, at der ikke er flere kvinder på festivalerne og musikscenerne.

Vi er faktisk nogen, der gør noget for at få flere kvinder på scenerne, og det kan godt lade sig gøre. Vi savner mere politisk fokus på området. Vi tror ikke kvoter er vejen frem, men en holdningsændring.

Mange af vores udenlandske kvindelige kunstnere har endnu sværere forhold end de herboende kvindelige musikere.

På en mangfoldighedsfestival som Copenhagen World Music Festival har vi selvfølgelig også fokus på de kvindelige kunstnere. Mange af vores udenlandske kvindelige kunstnere har endnu sværere forhold end de herboende kvindelige musikere.

En anden årsag til, at vi har fokus på kvindelige musikere er, at vi mener musiklivet gerne må afspejle den befolkning, der er i samfundet - og her er kvinder jo halvdelen. Interessant vil det også være at undersøge, om flere kvinder på scenen vil gøre noget ved kvalitet, værdier og økonomi.

Af samme årsag havde vi tidligere kulturminister Marianne Jelved med til at åbne vores festival sidste år - netop fordi hun satte gang i et udvalg, der skulle undersøge hvor mange kvinder, der helt reelt spiller på scenerne og så videre.

Vi er kede af at det udvalg er nedlagt, og bakker derfor op om det initiativ som Dansk Live, Gramex, Dansk Musiker Forbund, Jazz Danmark og Dansk Artist Forbund har startet for at "kortlægge og sætte fokus på kønsbalancen i musikken".

Dansk Musiker Forbund har i en pressemeddelelse skrevet: "Første skridt bliver at indsamle data, som derefter følges op af analyse og kvalitative undersøgelser. Alt sammen skal udmunde i anbefalinger og konkrete løsningsforslag til en bedre kønsbalance i musikbranchen."

Sidste år havde vi 53 koncerter, hvoraf kun fire ikke havde mindst en kvinde på scenen. Den totale repræsentation var lidt over 35 procent, og vi er ganske sikre på, at ingen kan beklikke kvaliteten hos de optrædende, uanset køn.

Holdningen må ændres

Så der er masser af kvindelige kunstnere, som er rigtig gode, man skal bare gide at se efter dem. Samtidigt havde vi også to kvindelige bookere/koordinatorer, og vi tror, at det gør en forskel.

I vores program for i år havde vi lidt over 50 events, og i omkring halvdelen indgik mindst én kvindelig artist. Der var knap 250 kunstnere på programmet i alt, deraf omkring 90 kvinder, så procentmæssigt lå vi lidt højere end sidste år.

Vi synes ikke at dette burde være usædvanligt. Samtidigt er der offentliggjort tal for, hvor mange kvindelige musikere, der spillede på nogle af de største festivaler i Danmark: Tinderbox to procent, Northside 6,5 procent, Smukfest syv procent, Roskilde Festival 17 procent.

Tinderbox’s talsmand Morten Hopballe har udtalt at "det er ikke et bevidst fravalg af kvinder". Spørgsmålet er, hvornår det bliver et bevidst valg at vælge kvindelige musikere.

Tit har har vi mødt den holdning, at folk tror, at der så nu skal indføres kvoter om, hvor mange der skal optræde på scenerne. Vi mener, at det ikke handler ikke om kvoter. Vi oplever, at det handler om en holdningsændring.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. nov. 2016 - 08:19   18. nov. 2016 - 08:20

Læserbrev

af Kim Jezus, formand for bestyrelsen i Copenhagen World Music Festival