19 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Bevar den kollektive trafik i Midtjylland

Bevar den kollektive trafik i Midtjylland

Det er samfundsmæssigt en overskudsforretning at sikre den kollektive trafik. Derfor er det uansvarligt at skære ned på den.

Vi støtter op omkring underskriftsindsamlingen "Bevar vores busser". Vi samler underskrifter på  arbejdspladsen.

Vi kan ikke se noget fornuft i, at Region Midtjylland nu vil spare 35 millioner på busserne. Det betyder nedlæggelse af nogle ruter og indskrænkning af andre. Besparelserne vil betyde, at endnu flere bliver presset til at købe en bil eller flytte.

De regionale ruter vil blive nedlagt eller beskåret så meget, at det ikke kan hænge sammen for befolkningen i yderområderne. Sabro vil blive et yderområde, selv om det ligger i Aarhus Kommune.

 På ti år er antallet af personbiler i Østjylland vokset med 25 procent. Personbilen er blevet en nødvendighed for at komme rundt.

Siden Kommunalreformen trådte i kraft for 10 år siden, er der skåret rigtig kraftigt ned på busdækningen i regionerne. Mere end hver femte busafgang i yderområderne er forsvundet i Danmark. Denne udvikling skal stoppes.

Regionen lever ikke op til sit ansvar. Regionens ansvar er at sørge for en offentlig transport, der hænger sammen. Et tog- og busnet, der sikrer, at folk kan komme på arbejde, til skole samt deltage i fritidsaktiviteter.

Det ved regionspolitikerne også godt, når man læser deres Visionspapir 2030. Her skriver de blandt andet, at "den kollektive trafik er sammen med en veludbygget infrastruktur en af forudsætningerne for den regionale udvikling".

Disse visioner er åbenbart ikke det papir værd, de er skrevet på.

Samtidig med, at regionen har skåret ned på busruterne, er den private bilisme øget markant. På ti år er antallet af personbiler i Østjylland vokset med 25 procent. Personbilen er for mange østjyder blevet en nødvendighed for at komme rundt. Vi skal ikke langt uden for Aarhus, før det bliver besværligt at bruge kollektiv trafik.

Det er en helt forkert udvikling, når vi ser på forureningen, miljøet, trængslen og manglen på parkeringspladser i de størrer byer. Det er samfundsmæssigt en overskudsforretning at sikre den kollektive trafik.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. aug. 2017 - 08:13   23. aug. 2017 - 08:20

Læserbrev

fra den faglige chaufførklub ved Arriva, Stilling