17 Nov 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Der skal investeres i uddannelser

Blogs

Jonas Solberg Jensen
Formand for Ungdommen i 3F BJMF
Udlært tømrersvend. Født i 1993 og bor i København. I foråret 2016 valgt til bestyrelsen i Ungdommen i 3F BJMF, Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening i København. I maj 2017 valgt som formand for BJMF Ungdom.
Blogindlæg af Jonas Solberg Jensen
tir. 23. jan - 2018
ons. 13. sep - 2017

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Onsdag, 13. september, 2017, 05:48:50

Der skal investeres i uddannelser

Jeg bliver vred, når regeringen i finanslovudspillet for 2018 lægger op til besparelser på erhvervsskolerne for at kunne give skattelettelser til de rigeste.

Traditionen tro lægger regeringen i deres finanslovsudspil op til, at erhvervsskolerne endnu engang skal på slankekur. Denne gang skal de spare mere end 100 millioner kroner, et beløb som skolerne på ingen måde kan undvære.

Jeg måtte bruge 15 minutter på at gennemrode en murerspand fyldt med blandede og skæve skruer.

Undervisningen og materialerne bærer i forvejen hårdt præg af års nedskæringer. Lærerne er allerede hårdt pressede for at levere en ordentlig undervisning - en undervisning som ofte foregår uden en lærer, da læreren enten er til møde eller har ansvaret for flere klasser på én gang. Derudover skal lærerne (i hvert fald de, som underviser på NEXT København) til tider undervise på to forskellige skoler i løbet af en dag, hvilket kan forsinke undervisningen. Der er ganske enkelt for få lærere på skolerne, og de, som ikke er blevet fyret grundet nedskæringer, har alt for travlt. Hvilket blev meget tydeligt for mig og min klasse, da vores lærer, som skulle tage os op til svendeprøve, gik ned med stress kort tid før svendeprøven.

Det er ikke meget bedre, når det kommer til de byggematerialer, vi fik udleveret. I min optik bør de materialer, vi bruger i undervisningen, afspejle materialerne ude på byggepladserne. Det er dog langt fra realiteten.

I min læretid oplevede jeg f.eks. aldrig, at jeg måtte bruge 15 minutter på at gennemrode en murerspand fyldt med blandede og skæve skruer for at finde skruer nok af den ønskede størrelse til at kunne gøre en opgave færdig. Men på skolens værksted var det ofte en del af hverdagen. Samme problem viste sig, hvis vi skulle bruge andet tømmer end de allermest almindelige dimensioner. Så måtte man rundt og lede i affaldscontainere efter stumper eller skrue noget sammen af andre størrelser.

Så når der i finanslovudspillet for 2018 lægges op til besparelser på erhvervsskolerne, bliver jeg vred og frustreret på vegne af de nuværende og kommende elever. For jeg kan ikke se, hvor skolerne skal finde pengene henne. Skal de sælge alt deres værktøj for at sikre, at der lærere nok, for så at droppe den praktiske del af undervisningen? Eller skal de fyre flere lærere og indføre mere selvstudie på værkstederne, så vi i det mindste har materialer nok?

Efterspørgslen på kloge hænder er stødt stigende, og alt peger på, at vi fremover i Danmark kommer til at mangle tusindvis af veluddannede faglærte. På trods heraf er det kun ca. halvdelen af eleverne på erhvervsskolerne, der gennemfører den uddannelse, de starter på.

Jeg ved ikke længere, om jeg skal grine eller græde, når regeringen snakker om at styrke erhvervsskolerne og gøre det mere attraktivt at blive faglært, og så samtidigt udsulter erhvervsskolerne økonomisk år efter år. Det er hykleri for viderekomne. Hvis man ønsker at gøre det mere attraktivt for unge at tage en erhvervsuddannelse, bør man investere i gode uddannelser og ikke i skattelettelser til landets rigeste.