Som ventet blev brexitaftalen nedstemt i det britiske parlament forleden. Politikere rundt omkring i EU har haft travlt med at kritisere briterne for deres nej. Disse politikere skulle skamme sig. Man må have for øje, at en aftale er indgået mellem to parter. Den ene part er i sin fulde ret til at sige nej til en aftale, der er dårlig for dem.
Måske EU-eliten har haft den bagtanke, at briterne skulle straffes for deres nej til EU.
Ansvaret for en dårlig aftale påhviler i lige så høj grad den part, der har presset en dårlig aftale igennem. I dette tilfælde EU. Ingen tvivl om det.
Brexitprocessen har været kørt forkert af premierminister Theresa May. Efter at det britiske folk stemte 'leave' i 2016, burde – som Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU har påvist – partierne (Konservative, Labour, DUP og så videre) i parlamentet i London have sat sig sammen og i fællesskab være blevet enige om, hvordan forhandlingen mellem Storbritannien og EU skulle gribes an.
Den britiske splittelse
I stedet kørte de Konservative fra starten forhandlingerne med EU alene. Det var en fejl, fordi denne tilgang lagde grunden til den splittelse, der nu råder mellem politikerne i London.
Forhandlerne for EU har ikke været blinde for, hvordan Theresa Mays enegang kunne udnyttes til at pådutte briterne en elendig aftale.
Man kunne have den mistanke, at EU-eliten har haft den bagtanke, at briterne skulle straffes for deres formastelige nej til at være medlem af EU.
Og det er nærliggende, at EU-eliten også har villet vise, hvordan det ville gå andre medlemslande, hvis de skulle have samme tilbøjelighed til at melde sig ud som briterne.
Bagstopperen
Den store knast i forhandlingerne har været det såkaldte ’backstop’ (bagstopperaftale). Den ville have bundet Storbritannien til EU’s toldunion, og det ville have været en trussel imod Storbritanniens integritet. Bagstopperen skal garantere, at der ikke genindføres en hård grænse mellem Nordirland og Irland som en konsekvens af brexit.
EU er bange for, at en ”blød” grænse vil betyde en indstrømning af varer, hvor der ikke er opkrævet told.
Jeg vil tro, at spørgsmålet om bagstopperen kunne have været løst på intelligent vis via en toldbehandling i baglandet, altså før grænsen. Og tilsvarende på den anden side en baglandskontrol (stikprøvevis) af de lastbiler, der kører ind i Irland. For eksempel har der tidligere været en toldbehandling i Kvistgård (i nærheden af Helsingør), inden lastbilerne skulle sendes over sundet til Sverige, (før det kom med i EU).
Tag magten tilbage fra EU! Brug fornuften!
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278